Ik sport maar val niet af!

Afvallen

Veel sporten en niet afvallen of zelfs juist aankomen. Voor iedereen die z’n best doet om af te vallen een regelrechte nachtmerrie maar geeft niet op!

Wanneer je begint met sporten is het heel normaal om aan te komen. Tijdens het sporten verbrand je namelijk niet alleen calorieën, je ontwikkelt ook je spieren. Spierweefsel weegt meer dan vetweefsel, hierdoor kan je in gewicht toenemen. Maar hoe meer spierweefsel hoe sneller je vet gaat verbranden.

Laat je niet afschrikken door de je gewichtstoename maar zet door. Ga na of je wel goed, gezond en niet onnodig veel eet. Wanneer je meer eet dan je verbrand wordt dat opgeslagen als lichaamsvet. Je gaat pas afvallen wanneer je de gebruikte calorieën er van af hebt gesport en in de negatieve calorieën gaat werken.

Te weinig eten

Te weinig eten is heel slecht je kan er zelfs van aan komen. Wanneer je drastisch minder gaat eten dan denkt je lichaam dat er geen eten is en gaat zich daar ook naar gedragen. Je spieren verdwijnen en je stofwisseling gaat langzamer werken, dat betekent dat je minder verbrand. Je lichaam doet dit omdat je zonder te eten op deze manier langer zou kunnen overleven.

Afvallen

Om op gewicht te blijven wordt aangeraden om 45 tot 60 minuten per dag te bewegen en om af te vallen wordt zelfs 60 tot 90 minuten geadviseerd.

Je voeding is hier ook erg belangrijk, vrouwen mogen gemiddeld 2000 en mannen 2500 calorieën. Wanneer je wilt afvallen is het dan ook de bedoeling dat je minder calorieën binnen krijgt en meer verbrandt.

Eet meerdere keren per dag: ontbijt, lunch, diner en 2 tot 3 slanke tussendoortjes. Ontbijt goed hierdoor heb je gedurende de dag minder behoefte aan tussendoortjes. Neem altijd een flesje water mee, water geeft je een vol gevoel en bevat bovendien geen calorieën. Lunch met (volkoren)brood en slank beleg (kipfilet, smeerkaas, jam zonder suiker). Eet ‘s avonds gevarieerd en niet teveel vlees en jus. Bij tussendoortjes moet je denken aan een plak ontbijtkoek zonder suiker, een rijstwafel of een stuk fruit. Vergis je ook niet in wat je drinkt, frisdrank bevat veel calorieën die je zonder dat je het door hebt naar binnen werkt.

Kijk het sporten en minder eten dus een aantal weken aan en je zult zien dat je wel degelijk af gaat vallen.

Lees 2 reacties

2 reacties

  • Christian van Lierop

    Dat je als beginnende sporter binnen enkele weken of zelfs maanden aan zou kunnen komen door een toename in de spiermassa is een fitnessfabel van de eerste klasse. Zelfs een professionele bodybuilder krijgt dat zonder gebruik van verboden middelen niet voor elkaar. Voor een beginnende sporter is het fysiologisch gezien zelfs onmogelijk. De eerste aanpassingen van het lichaam op meer belasting van de spieren zijn namelijk vrijwel uitsluitend neurologisch: je lichaam gaat meer zenuwen (motor-units) activeren, hij gaat ze beter synchroniseren en de ‘logistiek’ van het energietransport verbetert. Pas nadat deze systemen geoptimaliseerd zijn, gaat het lichaam over tot het aanmaken van meer spiermassa. Dit is bij beginnende sporters meestal na 2 tot 3 maanden. Bedenk wel dat het hier gaat om spiermassa-toename van maximaal een aantal ons in de maand (maar meestal VEEL minder)

    Christian van Lierop
    Fysiotherapeut | Medical Fitness Instructor
    http://www.fitpointhelmond.nl

  • Geert

    Gek verhaal.
    De reden dat je aankomt heeft niets te maken met je spieropbouw.
    Dit kan ook niet, want iemand die 4 keer per week met gewichten traint zal max 1.5 a 2 kg per jaar aan spier aankomen.

    Dat je aankomt heeft te maken met de manier hoe je lichaam zichzelf beschermt. Als je lichaam plotseling meer energie gaat verbruiken zal het als eerste energie willen vasthouden. Hierdoor kom je dus aan. Of val je niet af. Na een aantal weken gaat dit veranderen en zul je afvallen.

    Hou op met deze Libelle verhalen. Verdiep je eerst in de materie voordat je iets publiceert.

Geef een reactie


*

HTML tags zijn niet toegestaan.