Ouderen met overgewicht

overgewicht

Bijna de helft van de ouderen heeft overgewicht. De kans op overgewicht wordt groter naarmate je ouder wordt. Hoe kan dit? En hoe kom je hiervan af?

Ouderen

Ouderen met overgewicht zijn een serieus probleem. Mensen van middelbare en hogere leeftijd hebben het meeste overgewicht. Ook obesitas komt vaker voor. Vrouwen hebben minder last van overgewicht dan mannen. Daarentegen komt ernstig overgewicht vaker voor bij oudere vrouwen dan bij oudere mannen.

 Overgewicht

Overgewicht bij ouderen wordt veroorzaakt doordat spiermassa verloren gaat. Vetweefsel gebruikt minder calorieën dan spiermassa. Hierdoor daalt de stofwisseling en hebben ouderen minder energie nodig. Daarnaast bewegen ouderen vaak minder en verbruiken daardoor ook minder energie. Overtollige vet wordt dan in het lichaam opgeslagen. Ook kan de vorm van het lichaam van vrouwen in de overgang veranderen. Vrouwen krijgen hierdoor vaak een dikkere buik.

Klachten

Door het zwaarder worden groeit de kans op gewrichtsklachten, diabetes en hart- en vaatziekten. Ook de kans op snurken neemt toe. Er zijn dus voldoende redenen om iets aan het overgewicht te doen. Helaas is afvallen op hogere leeftijd moeilijk. Het is dan ook belangrijk om op tijd te beginnen met sporten en gezond eten.

Eetpatroon

Probeer een gezond eetpatroon na te streven dat je de rest van je leven vol kan houden. Verminder je dagelijkse porties en eet brood en aardappels met mate. Hierin zitten veel koolhydraten. Neem extra groente en fruit. Drink niet te veel alcohol. Vooral bier, witte wijn en sterke drank zijn vaak alleen maar onnodige calorieën. Beweeg ook voldoende. Begin simpel en ga wandelen en fietsen. Voer dit langzaam op tot ongeveer een uur per dag. Daarnaast kan krachttraining voorkomen dat je spiermassa verliest.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

HTML tags zijn niet toegestaan.


*