Kramp tijdens het sporten: handige tips!

Hardlopen(1)

Je bent net halverwege je rondje hardlopen of middenin de fanatieke work out op de sportschool en dan komt het: kramp. De kramp schiet ineens in je kuit of hamstring. Ook kan het voorkomen dat je vaak na het sporten last hebt van kramp en er ’s nachts wakker van wordt. Spierkramp is een vervelende, maar helaas bekende klacht.

Bij spierkramp trekken spiervezels spontaan samen en laten elkaar niet vanzelf weer los. Je hebt meestal geen controle over deze samentrekkingen. Gelukkig is spierkramp meestal onschuldig, maar het is wel een vervelend gevoel en komt vaak voor. Spierkramp kan je op bijna alle plekken in je lichaam krijgen. Toch verkrampen plekken in je lichaam die minder goed doorbloed zijn sneller dan plekken met een goede doorbloeding. Voeten en handen zijn hierdoor gevoelige gebieden. Ook spieren die zwaar en veel belast worden, vormen een risico. De kuiten zijn om deze reden een plek waar vaak spierkramp voorkomt.

Hoe ontstaat kramp?

Het ontstaan van kramp is vaak terug te leiden naar een overschot aan verkeerde stoffen of een tekort aan goede stoffen van de spier. Stoffen zoals calcium, magnesium en kalium zijn nodig voor het samentrekken en ontspannen van de spieren. Bij een tekort wordt dit proces verstoord. Het is daarom mogelijk om de kans op spierkramp te verkleinen. Helemaal voorkomen is voor zover nu bekend niet mogelijk.

Wat helpt tegen kramp?

Het is belangrijk om voldoende te drinken en het lichaam voldoende te hydrateren. Eet gevarieerd en gezond en zorg dat je goed opwarmt voordat je gaat sporten. Vermijd het drinken van alcohol en te weinig slapen. Gebruik niet te veel cafeïne en voer niet ononderbroken dezelfde oefeningen uit. Ook kunnen sommigen medicijnen de kans op kramp verhogen. De huisarts of apotheker kan hier mee informatie over geven.

Bij spierkramp is het goed om de verkrampte spier te rekken. Breng deze rek wel op een rustige manier aan op de spier. Breng rustig opgebouwde druk aan op de gespannen spier. Als je deze enige tijd vasthoudt, gaat de spier zich weer ontspannen. Drink direct hierna wat water. Hiermee voorkom je dat de kramp ontstaan is door een tekort aan vocht.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

HTML tags zijn niet toegestaan.


*