Wat is obesitas en hoe gaan we dat te lijf?

media_xl_885002

Obesitas in Nederland

Ons landje behoort tot de landen waar obesitas het meest voor komt. Schrik je hiervan? Deze hele vervelende aandoening zorgt voor veel gezondheidsproblemen en kan zelfs je leven verkorten. Gelukkig kunnen we er wel wat tegen doen. Gezonder eten en meer bewegen vormt een verantwoorde basis om obesitas letterlijk en figuurlijk te lijf te gaan. Ben jij er klaar voor?

Obesitas, wat is dat nou eigenlijk?

Belangrijk om te weten is het wat obesitas precies inhoudt en wanneer bevind je je in de gevarenzone? Obesitas houdt in dat je ernstig overgewicht hebt. Een ander woord hiervoor is ook wel zwaarlijvig. Je lichaamsgewicht is dan zo zwaar, dat het nadelig invloed heeft op je gezondheid. In de meeste gevallen is de Body Mass Index (BMI) hoger dan 30.

Wanneer je door (over-)eten en drinken meer calorieën nuttigt, dan er op een dag verbrand kunnen, dan worden (op den duur) de overbodige calorieën omgezet in vetweefsel. Houd je dit lange tijd aan, dan zal dat tot (ernstige) overgewicht leiden. Ook om medische reden of erfelijkheid kan obesitas ontstaan.

Obesitas door een eetprobleem

Een groot deel van ons Nederlanders heeft dus ernstig overgewicht door te veel eten en drinken. Maar hoe pakken we dat dan aan? Je zou denken dat het antwoord voor de hand ligt; minder eten en drinken. Toch kan het overeten niet altijd zomaar opgelost worden. Sommigen hebben een serieus eetprobleem, van verstoord eetgedrag of van de zogenaamde emotie-eters. Het probleem is dan afkomstig vanuit ons brein.

Zeg slechte eetgewoonten maar gedag

Natuurlijk is minder eten alleen niet de oplossing. Wat je eet is net zo belangrijk! Probeer kant-en-klare maaltijden zoveel mogelijk te vermijden. Ze zitten namelijk bordervol met suikers en vetten. Eet elke dag een gezonde verse maaltijd; ook als je een drukke agenda hebt. Een belangrijke misvatting is dat je voor een verse maaltijd uren in de keuken moet staan. Dat hoeft echt niet! Er zijn simpele, gezonde gerechten genoeg en als je meerdere keren per dag kleine porties eet hoef je maar een keer te koken voor meerdere maaltijden. Het eten van verse groenten en fruit, eiwitten en vezels, koolhydraten en de noodzakelijke portie vetten zijn enkele richtlijnen die obesitas kunnen voorkomen.

Beweeg!

Beweeg! Een gezond eetgedrag kan obesitas voorkomen, maar ook sporten en meer bewegen helpt. Probeer minimaal een half uur per dag te bewegen. Heb je geen budget voor een sportschool of sportclub? Dagelijks een stukje stevig wandelen of hardlopen in de buitenlucht doet je lichaam al heel veel goed.

Gezonde levensstijl hoort bij de opvoeding

Een gezonde levenswijze leer je al tijdens je jonge kinderjaren. Dit noemen we aangeleerd gedrag. Door direct educatief bezig te zijn met voeding en beweging wordt de kans op obesitas op latere leeftijd een stuk kleiner. Wen jezelf en je kinderen eraan om ze niet te overladen met zoetigheden en suikerrijke (energie)drankjes. Op korte termijn kan dat al tandproblemen, buikpijn en/of (te) energiek gedrag veroorzaken. Op lange termijn kunnen de problemen mogelijk nog groter worden. Denk hierbij aan: hart- en vaatziekten, rugklachten, immobiliteit en zelfs sterfte.

Door gezonder te eten en drinken en de nodige lichaamsbeweging moet het mogelijk zijn om Nederland te laten zakken op de lijst met landen waar obesitas een groeiend gezondheidsrisico vormt.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

HTML tags zijn niet toegestaan.


*