Van fruit kun je nooit te veel eten: feit of fabel?

aardbei

Fruit is gezond, dat staat vast. Het is een lekker tussendoortje, en er zijn zoveel soorten en smaken dat er voor iedereen wel iets bij zit. Maar kun je van fruit ook te veel eten?

Fruit levert vitaminen en mineralen, en helpt kanker en hart-en vaatziekten voorkomen. Van fruit kun je heerlijk ‘snoepen’. Maar kun je van fruit ook te veel eten?

Van fruit kun je nooit te veel eten: fabel!

Het klinkt onwaarschijnlijk, maar fruit is niet helemaal onschuldig. Als je er te veel van eet, kun je wel degelijk gezondheidsproblemen krijgen. De belangrijkste is overgewicht. Hoewel er relatief weinig calorieën in fruit zitten, kunnen ze opgeteld aan het eind van de dag toch zorgen dat je over de aanbevolen 2000 calorieën per dag heen gaat. Met de meeste fruitsoorten zal het niet zo hard gaan, maar sommige fruitsoorten tikken best aan. Bananen hebben bijvoorbeeld veel zetmeel, waardoor één stuk al rond de 100 calorieën bevat. Eén avocado is rond de 300 calorieën (afhankelijk van de grootte), omdat er veel vet in zit. Gelukkig is de avocado wel het toppunt; veel meer calorieën per stuk dan dat komt niet voor bij fruit.

Fruit bevat enkelvoudige suikers. Een bepaalde vorm van deze suikers is fructose, en dit wordt sneller dan andere suikers opgeslagen als vet. Toch is dit geen reden om fruit te laten staan, omdat fruit ondanks de suikers toch heel gezond voor ons is. We moeten er alleen rekening mee houden dat we fruit dus niet ‘vrij’ kunnen blijven eten.

Een tweede reden dat je een beetje moet oppassen met fruit is dat er zuren in zitten die slecht zijn voor je tanden. De zuren in fruit vormen een aanslag op je tandglazuur. Je tandglazuur heeft tijd nodig om weer te herstellen nadat je fruit hebt gegeten. Als je de hele dag door fruit eet, lukt dit niet. Daarom kun je in plaats van steeds kleine beetjes te eten, beter op vaste momenten goed vullende porties eten. Het Voedingscentrum raadt aan niet meer dan zeven ‘fruitmomenten’ te hebben op een dag.

Hoe eet ik op een gezonde manier fruit?

Elk soort fruit heeft weer verschillende goede stoffen. Het is dus verstandig om af te wisselen. Houd als je veel fruit eet de calorieën in de gaten. Je hoeft banenen en avocado’s niet meteen te laten staan omdat ze veel calorieën bevatten, maar wees je ervan bewust dat je dan misschien iets minder moet snoepen die dag om toch onder de 2000 calorieën te blijven. Was het fruit goed voordat je het eet; er kan nog vuil op zitten.

Ben je op zoek naar gezonde tussendoortjes die je zonder risico de hele dag door kan eten? Er zijn een aantal groenten waar je rauw op kan knabbelen net zoals fruit, en waar je niet snel te veel van kan eten. Komkommer, selderij, en wortels zijn daar voorbeelden van. Kijk wel uit met dipsauzen en dressings: daar kunnen wel weer veel calorieën in zitten.

Lees 1 reactie

Één reactie

  • marian verveer

    Leuke informatie ga er zeker wat mee doen
    mvg Marian

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

HTML tags zijn niet toegestaan.


*