Veelgestelde vragen over je darmen

question


Wat is darmgezondheid?

Met darmgezondheid wordt bedoeld dat je darmen goed werken. Gezonde darmen zijn belangrijk voor je spijsvertering (opname van voedingsstoffen) en de stoelgang (afvoeren van afvalstoffen). Ook het grootste deel van het immuunsysteem zit in je darmen. Voor je darmgezondheid is het belangrijk dat de darmflora in balans is. Probiotica, dat zijn goede bacteriën zoals de Lactobacillus casei Shirota van Yakult, helpen daarbij.

Hoe kan de darmflora verstoord worden?

Het evenwicht in de darmflora kan uit balans raken door verschillende factoren. Voorbeelden zijn: ongezonde of onregelmatige voeding, te weinig beweging, vermoeidheid, ziekte, medicijngebruik (antibiotica) en stress. Maar ook als je ouder wordt neemt het aantal goed bacteriën in je darmflora af.

Ik heb veel last van obstipatie en pijn in mijn buik

Bij darmproblemen is het altijd belangrijk om veel te drinken en voldoende vezels te eten uit granen, groente, fruit en peulvruchten. U kunt het beste elke dag minimaal 200 ons groente te eten en 2 stuks fruit. Als u meer vezels gaat eten, moet u ook voldoende drinken, namelijk zo’n 2.5 liter per dag. Als u te weinig vocht binnenkrijgt , kunt u verstopt raken. Ook kunnen de klachten verminderen als u voldoende lichaamsbeweging hebt en regelmatig ontspant. Verder kunt u eens probiotica proberen. In de supermarkt zijn verschillende producten verkrijgbaar. U kunt het beste uitproberen welke het beste bevalt. Voor een goed resultaat is het aan te raden dat u de probiotica dagelijks neemt. Zowel voor de probiotica als de andere adviezen geldt dat het kan soms enkele weken tot een paar maanden kan duren voor u resultaat merkt. Als de klachten toch blijven aanhouden, neem dan contact op met uw huisarts.

Wat zijn probiotica?

De meest bekende probiotica zijn levende bacteriën, zoals bepaalde lactobacillen en bifidobacteriën, die bijdragen aan een gezonde darmflora en zo de gezondheid ondersteunen. De zuiveldrank Yakult is één van de eerste en meest succesvolle probiotica. Yakult is al in 1935 ontwikkeld door de Japanse wetenschapper Dr. Minoru Shirota.

Wat is het verschil tussen probiotica en gewone yoghurt?

Bacteriën in gewone voedingsmiddelen zoals kaas en yoghurt overleven het maagzuur niet en hebben geen wetenschappelijk bewezen gezondheidsbevorderende werking. Vandaar dat deze producten geen probiotica mogen heten.

Ik heb een antibioticumkuur. Kan ik dan probiotica nemen?

Ja, het wordt over het algemeen aangeraden om juist tijdens een antibioticumkuur probiotica te nemen.

Zijn probiotica veilig?

Ja, lactobacillen worden al eeuwen gebruikt in voeding en zijn veilig om te drinken of eten. Ze voldoen aan de internationale veiligheidsstatus. Met lactobacillen en bifidobacteriën wordt veel wetenschappelijk onderzoek gedaan. De Lactobacillus casei Shirota is een van de best onderzochte bacteriestammen ter wereld.

Ik heb last van diarree, wat kan ik doen?

Bij diarree is het aan te raden dat u veel drinkt om het verlies van vocht goed te maken. Het gaat hierbij zeker om zo’n 2 a 2.5 liter vocht. Dit kan water zijn, maar ook yoghurt, vla en soep tellen mee. Het is zelfs verstandig om bijvoorbeeld soep of bouillon te eten omdat hier veel zouten zitten die u via de waterige ontlasting kwijt raakt. Daarnaast kunt u het beste gewoon blijven eten en met name te letten op het vezelgebruik. Vezels kunnen vocht binden in de darm waardoor de ontlasting meer volume krijgt. Denk hierbij aan groente, fruit, peulvruchten, zilvervliesrijst etc. Ook het gebruik van probiotica (goede bacteriën) kan zinvol zijn bij diarreeklachten. In de supermarkt zijn verschillende producten verkrijgbaar en u kunt het beste uitproberen welke het beste bevalt. Indien u nog niet bij een diëtist geweest bent is het misschien nuttig om eens een afpraak te maken om uw voeding eens goed te bekijken en eventueel te verbeteren. Het kan zijn dat uw voedingstoestand nog niet optimaal is.

Bij aanhoudende klachten moet u contact opnemen met uw huisarts of specialist.

Ik ga maar 1 x in de drie dagen naar de wc. Is dat normaal?

Dat is moeilijk te beoordelen. Iedereen heeft een eigen patroon. De meeste mensen hebben dagelijks of om de dag ontlasting, maar als je daarvan afwijkt hoeft dit geen probleem te zijn. Bespreek het eens met je huisarts. Hij of zij is bekend met je medische voorgeschiedenis en kan kijken of er sprake is van obstipatie.

Na mijn vakantie heb ik last van buikpijn en diarree, wat kan dat zijn?

Het kan zijn dat je in het buitenland een vreemde bacterie of andere ziekteverwekker hebt binnengekregen die nu je darmflora verstoort. Maar andere oorzaken zijn ook mogelijk. Neem contact op met je huisarts.

Ik heb PDS wat moet ik nou eten?

Vooral fermenteerbare voedingsvezels (uit groente en fruit) kunnen buikpijn verminderen bij patiënten met het prikkelbare darm syndroom (PDS). Niet-fermenteerbare voedingsvezels (bijvoorbeeld tarwezemelen) kunnen juist meer klachten geven bij PDS. Verder kunt u eens probiotica proberen.

Waarom moet je je darmen gezond houden?

Je darmen en darmflora zijn van cruciaal belang voor je gehele gezondheid. Voor een goede spijsvertering en stoelgang moet je darmflora in goede balans zijn. Ook helpt een gezonde darmflora om het aantal slechte bacteriën te verminderen. Het beïnvloedt het immuunsysteem, dat voor het grootste deel in onze darmen zit.

Ik gebruik al lang een laxeermiddel en wil het afbouwen

Je kunt niet zomaar stoppen met medicijngebruik. Neem in dit geval contact op met je huisarts

Hoe ontstaat gas in je darmen?

Bij iedereen is er altijd een hoeveelheid gas in het maag-darmkanaal aanwezig. Dit gas ontstaat door:

  • Het inslikken van lucht; elke keer als we slikken gaat er ook een kleine hoeveelheid lucht mee naar binnen. Bijvoorbeeld bij het kauwen op kauwgum of het drinken van frisdrank komt extra veel gas naar binnen.
  • Gasvorming door de darmflora; Onverteerde voedselresten die in de dikke darm terechtkomen, worden door de darmflora verwerkt en daarbij komen veel gassen vrij.

Lees 2 reacties

2 reacties

  • Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging

    Voor veel meer informatie over Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) en voor lotgenotencontact en belangenbehartiging van PDS-patiënten kun je terecht bij de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging (PDSB). http://www.PDSB.nl of volg ons op twitter: @PDSB

  • Gerrit

    in het begin staat bij darmproblemen vezels eten. en die halen uit granen fruit en groenten.
    opmerking: het eten van granen kan juist zorgen voor darmPROBLEMEN.!!
    in granen zitten gluten en de meeste mensen hebben daar moeite mee.
    laat granen weg uit de voeding dus ook brood en de problemen lossen zich misschien op. Het is bekend inmiddels dat brood niet bijdraagt aan goede gezondheid maar het zal voorlopig wel niet naar buiten worden gebracht. ga maar eens goochelen!!

Geef een reactie


*

HTML tags zijn niet toegestaan.