Vettest – eet je teveel verzadigd vet?

Friet

Bij een gezond voedingspatroon horen ook vetten. Vet is namelijk een belangrijke bron van energie, vitamine A, D en E en essentiële vetzuren. Vetten en cholesterol zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Je lichaam heeft cholesterol nodig, anders kan het niet functioneren. Maar sommige mensen hebben een te hoog cholesterolgehalte. Een te veel aan cholesterol kan de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk vergroten. Cholesterol is aanwezig in onder andere eieren, vlees en zuivelproducten. De verzadigde vetzuren in onze voeding hebben een cholesterolverhogend effect. De onverzadigde vetzuren hebben juist een cholesterolverlagend effect.

Het is dus belangrijk om niet teveel producten met cholesterol te eten. Maar het is nog belangrijker om voor de juiste vetten te kiezen.

Verzadigde vetten

Verzadigde vetten verhogen het slechte LDL-cholesterolgehalte in het bloed. Verzadigd vet komt veel voor in dierlijke producten. Voorbeelden van producten met verzadigd vet zijn: roomboter, margarine in een wikkel, volvette kaase, volle melkproducten, (vet) vlees, chocolade, koek, gebak en snacks. Ook in sommige plantaardige vetten komen veel verzadigde vetten voor, zoals cacaoboter, palmolie en kokosvet.

Kokosvet is volgens sommige voedingsdeskundigen echter een uitzondering. Kokosolie wordt door veel deskundigen gepromoot als een bijzonder gezond vet.

Wetenschappelijk bewijs Bijna alle voedingsdeskundigen zijn het er over eens dat het eten van minder verzadigd vet, goed is voor onze hart- en bloedvaten. Toch blijkt het wetenschappelijk bewijs hiervoor lastig te leveren.

Onverzadigde vetten Onverzadig vet komt veel voor in plantaardige producten, zoals olijf-, soja- of zonnebloemolie, noten, vloeibare bak- en braadproducten, vette vis, zoals zalm, haring of makreel.

Transvetten Transvet zit vaak verborgen in koek, gebak en snacks. Transvet ontstaat door chemische bewerking van (onverzadigde) vetten in de fabriek. Transvetten zijn een stuk slechter voor de gezondheid dan verzadigde vetten. Ze verhogen het LDL-cholesterolgehalte en verlagen juist het gunstige HDL-cholesterol.

Wanneer je transvetten en verzadigde vetten vaker vervangt voor onverzadigde vetten heeft dit een gunstig effect op het cholesterolgehalte in het bloed.

Doe hier de vettest

Wil je weten welke vetten jij het meest binnenkrijgt? Doe dan de vettest. De vettest is een initiatief van het Voedingscentrum.

Klik hier om de vettest te starten. Lees ook: Verlaag je cholesterol: praktische tips

Koek en gebak kunnen gezonder

Maakt vet je dik?

Lees 9 reacties

9 reacties

  • Dounia

    Ik eet heel veel vet maar ik wordt nooit dik, ik heb iets aan mijn maag.
    maar ik weet ook dat het heel erg ongezond voor mij is kan iemand mij tips geven waar ik toch een beetje dik van wordt en toch gezond is.

  • Najat

    Hai Dounia,
    misschien een idee om meer koolhydraten tot je te nemen? Ik zou verder niet weten hoe je moet aankomen, maar vet eten is inderdaad niet de juiste oplossing. Wel heel goed van je dat je dit inziet. Je zou ook eventueel naar een dietiste kunnen gaan, mogelijk kan zij je vertellen wat je moet eten om wat aan te komen.
    Succes

  • Sun

    Misschien kun je eens een kijkje nemen op www.eetprobleemdebaas.nl of op het forum hiervan voor tips. Ik heb hier zelf goede ervaringen mee.
    Succes!

  • Erwin

    Je zou het boek “Feiten over Vetten” eens moeten lezen.

  • Léon Vrins

    Bovenstaand verhaaltje bevat een portie klinkklare nonsens.
    Het eten van verzadigde vetten heeft geen enkele invloed op het cholesterolgehalte, althans, dit is nog steeds in geen enkel echt wetenschappelijk onderzoek aangetoond. Zie o.a. wat de Schotse arts Malcolm Kendrick hierover schrijft in zijn boek “De cholesterolhype” (hoofdstuk 2 Wat is eigenlijk cholesterol)
    Neem ook eens kennis van het proefschrift van Remco Kuipers, gepromoveerd in maart 2012, over voeding in evolutionair perspectief. Hij vond geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat qua opzet en uitwerking voldeed aan de gebruikelijke wetenschappelijke criteria, waarin werd aangetoond dat verzadigde vetten onze gezondheid negatief beïnvloeden. Ook merkt hij op dat in toenemende mate wordt getwijfeld aan de negatieve invloed van het serum cholesterol. Ook het nuttigen van voedsel met een hoog cholesterolgehalte heeft geen invloed op ons cholesterolgehalte. Kendrick citeert Ancel Keys, de man die er in slaagde zo ongeveer de hele wereld tegen verzadigd vet in het harnas te jagen: “Er is geen enkel verband tusen cholesterol in de voeding en cholesterol in het bloed. Eigenlijk hebben we dat altijd geweten.Cholesterol in de voeding is volledig betekenisloos, tenzij je een kip of konijn bent.”
    Het probleem is, dat heel veel als zodanig gepresenteerd onderzoek helemaal niet voldoet aan de eisen waaraan een echt wetenschappelijk onderzoek zou moeten voldoen, maar dat velen dit niet onderkennen of om allerlei redenen verborgen wensen te houden. Zo wordt de goegemeente bij de neus genomen en de farmaceutische industrie vaart er wel bij.

  • anoniem

    ben ik te dik? ik ben 11 jaar oud weeg 45 kilo en ben 1,65 cm lang….. is dat dik??

    • Helma - Redactie HealthyLives

      Beste Anoniem,

      Met jouw leeftijd en lengte heb je een gezond gewicht! Je BMI (Body Mass Index) is 16,5 en dat is gezond. Je bent dus absoluut niet dik en laat niemand je wijs maken dat je te dik bent!

      Groeten,

      Redactie HealthyLives

  • Rene

    Laat de kinderen met rust joh

  • Rene

    Kinderen mogen hun eigen gang gaan hoor
    Laat de kinderen met rust hoor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

HTML tags zijn niet toegestaan.


*