10 meest stressvolle beroepen ter wereld

ogenbeeldscherm

Er zijn veel factoren die kunnen bijdragen aan een depressie. Eén daarvan is een stressvol beroep. Stress op je werk is voor de meesten geen onbekend gevoel. Het kan onder andere veroorzaakt worden door een hoge werkdruk, vervelende collega’s en prestatiedrang.

Volgens Deborah Legge, een erkende gedragstherapeut in Buffalo zijn er bepaalde aspecten van een baan die kunnen bijdragen aan een depressie of een depressie verergeren. Hier de tien meest stressvolle beroepen ter wereld.

1. Verpleeghuis/kinderopvang: Maar liefst 11 procent van de werknemers in deze sector krijgt in hun loopbaan te maken met een depressie. Christopher Willard, klinisch psycholoog aan de Tufts University zegt dat een typische dag bestaat uit voeden, baden en zorg voor anderen, die vaak niet in staat zijn om hun verzorgsters te bedanken of waarderen. Volgens Willard is dat vaak omdat ze te ziek zijn of nog te jong.

2. Horecapersoneel: Deze werknemers krijgen vaak een te laag loon, moeten vaak overwerken met mensen die hen elke dag vertellen wat ze moeten doen. Ongeveer 10 procent van de werknemers kreeg het afgelopen jaar te maken met een depressie. Volgens Legge kunnen mensen echt onbeschoft zijn en is er veel fysieke inspanning.

3. Maatschappelijk werkers: Het is voor maatschappelijk werkers waarschijnlijk geen verrassing dat ze zo hoog in de lijst staan. Omgaan met misbruikte kinderen of met probleemgezinnen zorgt ervoor dat dit een veeleisende en stressvolle baan is.

4. Werken in de gezondheidszorg: Deze groep bestaat uit artsen, verpleegkundigen, therapeuten en alle andere beroepen waar mensen het beste van zichzelf geven zonder zichzelf een beetje te sparen. Werknemers in de gezondheidszorg hebben veel lange en onregelmatige werkuren. Bovendien zijn er dagen waarop het leven van patiënten letterlijk in hun handen ligt. Mensen in deze sector worden elke dag geconfronteerd met ziekte, trauma’s en de dood.

5. Kunstenaars, entertainers en schrijvers: Wisselend salaris, onzekere uren en isolatie. Creatieve mensen kunnen gevoeliger zijn voor stemmingsstoornissen. Ongeveer 9 procent uit deze sector kreeg het afgelopen jaar te maken met een depressie. Een bipolaire stoornis komt veel voor bij entertainers en artiesten laat Legge weten.

6. Leerkrachten: Er worden steeds meer eisen aan leraren gesteld. Buiten de lesuren om is er nog veel werk en er wordt veel werk mee naar huis genomen. Volgens Willard is er van buitenaf vaak veel druk. Zo is er veel druk van de leerlingen, hun ouders en de school. Zij stellen allemaal hun eisen en geven hun mening. ‘Dit maakt het moeilijk voor leraren om hun ding te doen’, aldus Willard.

7. Administratief personeel: Mensen uit deze sector kunnen last hebben van een klassiek geval van hoge vraag, geringe controle. Ze krijgen van alle kanten opdrachten binnen. Maar ze staan helemaal onderaan de ladder op het gebied van controle. Ze mogen amper zelf beslissen en hebben vaak onvoorspelbare dagen. Bovendien worden ze vaak niet erkend voor al het werk dat zij doen om het leven voor iedereen makkelijker te maken.

8. Onderhoudswerkmannen: Deze werknemers worden alleen maar aangesproken als er iets misgaat. Ze hebben te maken met onregelmatige uren, zijn soms seizoensgebonden en draaien vaak nachtdiensten. Ze krijgen vaak slecht betaald voor een lastige klus. De werknemers zijn vaak geïsoleerd en het werk kan soms gevaarlijk zijn.

9. Financieel adviseurs en accountants: Stress, stress en stress. ‘Deze mensen zijn verantwoordelijk voor andermans geld, terwijl ze geen controle over de markt hebben’, zegt Legge. Regelmatig zullen er mensen naar hun schreeuwen als ze geld verliezen.

10. Verkopers: Mensen die werken in de verkoop zijn nummer 10 in de lijst, maar er zijn genoeg redenen waarom deze baan kan bijdragen aan een depressie. Veel verkopers werken op commissiebasis, wat betekent dat je nooit weet hoeveel je elke maand verdient. Ze zijn veel onderweg, waardoor ze minder tijd hebben voor familie en vrienden.

Lees 1 reactie

Één reactie

  • Esther Hasselman

    Ik had ‘medewerker klantenservice’ hoog in deze lijst verwacht. Je krijgt alle problemen over je heen en omdat het niet face2face is, vinden best veel mensen het niet nodig om nog een bepaalde sociale etiquette te hanteren dus de manier waarop … En vervolgens hebben ze vaak geen echte invloed op de oplossing van het probleem. Op basis van het hoge ziekteverzuim en verloop kunnen we in ieder geval concluderen dat er iets is met dit werk. Ik ga er dan ook vanuit dat deze groep niet in het onderzoek is meegenomen.

    Hartelijke groet,
    Esther Hasselman
    Contact@Work

Geef een reactie


*

HTML tags zijn niet toegestaan.