Afvallen met Atkins dieet is niet gezond

atkins dieet

De European Food Information Council (EUFIC) heeft de claims van het Atkins Dieet op een rijtje gezet en geeft voldoende goede redenen om er niet aan te beginnen. Het druist namelijk in tegen alle officiële aanbevelingen voor een gezond voedingsdieet:

1. Waterverlies Het gewichtsverlies is in het begin van het dieet weliswaar spectaculair, maar het is vooral te wijten aan verlies van water en niet van vetten. Doordat men de koolhydraten (suikers) gaat beperken, gaat het organisme immers energie (glucose) putten uit zijn spiersuikerreserves. Maar aangezien spiersuiker (of glycogeen) een verbinding maakt met water, gaat het verbruik daarvan gepaard met waterverlies.

2. Gevaarlijk eetlustremmend effect Als de glycogeenreserves uitgeput zijn, keert het organisme zich naar de vetten om energie te produceren. Maar hier zullen door het gebrek aan koolhydraten bij de afbraak van de vetten ketonlichamen worden aangemaakt. En als er daarvan te veel zijn, veroorzaken die misselijkheid en vermoeidheid. Bovendien remmen ze ook de eetlust af. Daardoor komt het dat wie op deze manier dieet bepaalde voedingsstoffen zoveel mag eten als hij wil, uiteindelijk toch weinig calorieën verbruikt.

3. Slecht voor de gezondheid Het Atkins-dieet is rijk aan vetten en vooral aan verzadigde vetten, wat gevaren inhoudt voor de cardiovasculaire gezondheid. Doordat het rijk is aan proteïnes, worden de nieren zwaar aangesproken om de proteïneresten te verwerken en te elimineren. Het dieet is arm aan granen, groenten en fruit, waardoor de inname van vitamines, antioxidanten en vezels ontoereikend dreigt te zijn, terwijl deze elementen net bescherming bieden tegen bepaalde ziektes (kanker, cardiovasculaire ziektes…).

4. Geen effect op lange termijn We mogen niet vergeten dat het doel van een dieet duurzaam gewichtsverlies is en dat de voornaamste voorwaarde voor succes is dat het wordt opgevolgd. Toegegeven, zes maanden lang zal u met het Atkins-dieet sneller gewicht verliezen dan met een traditioneel dieet dat arm is aan vetstoffen en beperkt in calorieën. Maar daarna verdwijnt dat voordeel geleidelijk aan en dan blijkt dat heel wat andere diëten op lange termijn veel efficiënter zijn. Daarbij komt nog dat het Atkins-programma naleven, vervelend en langdradig is, vooral omdat er zo weinig keuze is in de toegelaten voedingsmiddelen. Daarom gaan mensen die dit volgen, minder eten en geven ze het vaak op.

Kortom: het Atkins dieet is vervelend, moeilijk na te leven, geen spectaculair gewichtsverlies op lange termijn en gevaarlijk voor de gezondheid, het Atkins-dieet is dus af te raden.