14 September 2010
Het dagelijks eten van waterkers zou de kans op het ontwikkelen van borstkanker kunnen verminderen. Dat blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Southampton.
Het is al langer bekend dat waterkers een positief effect heeft op onze gezondheid. Waterkers is rijk aan vitamine A, C, ijzer en calcium. Ook helpt waterkers bij een hoge bloeddruk.
Maar nu blijkt uit onderzoek dat waterkers meer voordelen kent. Volgens de onderzoekers kan waterkers helpen bij het uitschakelen van een signaal in het lichaam en daardoor de tumor uithongeren door hem te onthouden van essentieel bloed en zuurstof.
De wetenschappers ontdekten dat de deelnemers die dagelijks 80 gram waterkers aten na enkele uren een verhoogd niveau van antikanker moleculen in hun bloed hadden.
Het hoge gehalte van PEITC (fenylethyl isothiocyanaat) in waterkers, waardoor de plant een peperige smaak heeft, zorgt ervoor dat de ontwikkeling van kanker wordt afgeremd.
Het onderzoek biedt volgens de onderzoekers nieuwe hoop voor vrouwen met borstkanker. Per jaar komen er in Nederland 12.500 nieuwe borstkankerpatiënten bij.