Healthylives
Voedingstips Wat is gezond? Meer energie Afvallen Voedings supplementen Recepten Voeding voor kinderen

Voeding

7 Oktober 2010

Streng dieet van twee dagen verkleint kans op borstkanker

Streng dieet van twee dagen verkleint kans op borstkanker


Twee dagen per week een streng dieet volgen verkleint de kans op borstkanker. Dat zeggen wetenschappers uit Manchester. Uit het onderzoek kwam naar voren dat vrouwen die twee dagen per week niet meer dan 650 calorieën binnenkregen een significant lager niveau van kankerverwekkende hormonen in hun bloed hadden.

Volgens de onderzoekers kunnen vrouwen met een hoger risico op borstkanker het dieet de rest van hun leven volgen en zo proberen te voorkomen dat tumoren zich kunnen ontwikkelen.

Voor de studie onderzochten de wetenschappers vijftig vrouwen in de leeftijd van 30 tot 45 jaar met overgewicht. Allen hadden een hoog genetisch risico om borstkanker te ontwikkelen, omdat hun moeder of zus de ziekte heeft.

De deelnemers aten twee dagen slechts een derde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van 2000 calorieën voor vrouwen.

Het dieet bestond uit vier porties groenten, een stuk fruit, twee grote glazen halfvolle melk ofwel groene thee, light frisdrank of een zout drankje. Voor de rest van de week mochten de vrouwen zoveel als ze wilden eten, zolang ze zich maar vast hielden aan een gezond eetpatroon met relatief weinig vet.

Na zes maanden vonden de wetenschappers veel minder leptine en insuline in het bloed van de vrouwen. Deze twee hormonen kunnen kanker veroorzaken. De hoeveelheid leptine daalde gemiddeld met 40 procent en de hoeveelheid insuline met 25 procent.

De vrouwen verloren ook een aantal kilo’s en hadden 15 procent minder van het schadelijke C-reactive protein in hun bloed.

Vervolg experiment
De wetenschappers zetten vervolgens vijftig andere vrouwen op een dieet. Dit dieet bestond uit 1500 calorieën per dag. Aan de deelnemers werd gevraagd suikerhoudende voedingsmiddelen, vet vlees en overmatig alcoholgebruik te vermijden.

Na zes maanden hadden ook deze vrouwen minder kankerverwekkende hormonen in hun bloed, maar de daling van de hoeveelheid insuline was minder groot dan bij de andere vijftig vrouwen.  

Het is al langer bekend dat het verliezen van gewicht kan helpen bij het voorkomen van borstkanker. Obesitas blijkt de belangrijkste risicofactor te zijn voor kanker. De wetenschappers zijn van mening dat dit tweedaagse dieet effectiever is dan een algemeen dieet.

Tegenstanders
Toch is niet iedereen het eens met de wetenschappers uit Manchester. Stephen O’Rahilly, hoogleraar klinische biochemie van de Universiteit van Cambridge zegt: ‘Het is de vraag of vrouwen met dit dieet op lange termijn gewicht blijven verliezen. Mensen vinden het extreem moeilijk om de kilo’s er af te houden. De meeste mensen die een dieet hebben gevolgd vallen na verloop van tijd weer terug naar het oude gewicht.

Bron: Dailymail.co.uk


  Reageer op dit bericht

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
Veiligheidscode:
 
Reacties
Facebook Twitter Hyves RSS Mail
Voeg Healthylives toe aan je favorieten