Voor de zomer op gewicht: 5 gouden tips

lovehandles

Speciaal voor iedereen die met het oog op de zomer wat gewicht kwijt wil: 5 gouden tips.

De lente hangt in de lucht. Een heerlijke voorbode voor de zomer. Klerenkasten worden uitgeruimd en de lente/zomergarderobe komt te voorschijn.

De aanblik van die zonnige kleding maakt dat je al helemaal in de stemming komt om vakantie te vieren en lekker op het strand te hangen. Niets kan je humeur verpesten.

Totdat je dat leuke jurkje of die broek van vorige jaar ‘voor het gevoel’ weer eens aantrekt en erachter komt dat de rits toch niet meer zo soepel dichtgaat als vorige jaar.

Het is nog geen zomer, de kerstkilo’s hangen er nog een beetje aan. Tijd om actie te ondernemen!

Een aantal tips om jezelf goed voor te bereiden op de zomer:

1. Maak een beweegplan: beweging is essentieel als je aan je gezondheid wilt werken. Zoek een bewegingsvorm die bij jou past. Het maakt niet uit wat het is, als je het maar langer dan een half uur/ drie kwartier per dag kunt volhouden. Vraag eventueel advies aan een bewegingsdeskundige.

2. Neem je eetpatroon onder de loep: vergelijk je huidige voeding met een aanbevolen voeding voor jouw leeftijdscategorie. Krijg je alle voedingsstoffen voldoende binnen, of ontbreekt er nog iets hier en daar?

Een gezonde voeding bevat álle voedingsstoffen. Natuurlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, maar deze berusten vaak op effect op korte termijn. Wanneer je uitgaat van een gezonde voeding volgens de Schijf van 5, dan duurt het misschien iets langer (als je de richtlijn volgt, is een resultaat van 2 kg afvallen per maand makkelijk te halen), maar dan hoef je niet volgend jaar zomer wéér jezelf in het zweet te werken!

3. Leg de lat niet te hoog: als je wilt afvallen, dan is 2 kg per maand een zeer mooi gemiddelde. Wanneer je de lat te hoog legt, is de kans heel groot dat je het niet kunt volhouden. Neem 1 moment in de week, waarop je iets mag eten waar je normaal gesproken naar verlangt ten tijde dat je jezelf op een streng dieet zet. En houdt in je achterhoofd: streng lijnen is niet de oplossing. Op een verantwoorde manier je eetgedrag aanpassen wel.

4. De voorjaarsfeestdagen: Pasen, pinksteren, chocolade eitjes en uitgebreide ontbijtjes. Weliswaar niet zo ingrijpend als de feestdagen, maar toch. Momenten waarop je je goede voornemens toch een beetje kwijt kunt raken. Hier geldt eigenlijk hetzelfde als tijdens de kerstdagen: geniet op de dag zelf en met mate de dagen eromheen.

Ga uit van 1 keer per week een uitzondering. Komt het vaker voor, plan dan extra beweging op of rondom het bewuste moment. Dan heb je gelijk een paar vliegen in één klap: je stimuleert je lichaam tot verbranding, je werkt aan je conditie, je brengt je lichaam in shape én het eventuele hongergevoel verdwijnt en maakt plaats voor een tevreden gevoel over jezelf!

5. Blijf genieten: Maak het geen straf voor jezelf. Beter goed in je vel met wat minder resultaat, dan heel veel stress en het niet vol kunnen houden.

Je hebt nog een aantal maanden totdat het echte strandweer begint. Tijd genoeg dus om alvast een mooi resultaat neer te zetten. En zoals ik al zei: blijf genieten!

Auteur: Valesca Malipaard

Valesca is sinds 10 jaar werkzaam als (kinder)diëtist en bovendien zelf ervaringsdeskundige op het gebied van overgewicht. Zij schrijft regelmatig voor Healthylives.

Vraag stellen aan Valesca Heb je een vraag aan Valesca? Stel je vraag via Twitter! twitter.com/HealthylivesNL

Lees ook:

-Gezond en fit de lente door

-Zo veel calorieën zitten er in paaseitjes

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie


*

HTML tags zijn niet toegestaan.