Wat kun je het best eten in examentijd?

Examens

Maandag beginnen de eindexamens. Een spannende periode waarin het belangrijk is om goed op je voeding te letten. Alles wat je binnenkrijgt heeft namelijk invloed op je hersenen en je concentratievermogen.

Regelmaat

Regelmatig eten is van groot belang. Dit houdt in: drie maaltijden per dag en twee of drie keer een gezond tussendoortje. Denk hierbij aan fruit, schaaltje yoghurt, smoothie, eierkoek of een plak ontbijtkoek.

Eet voldoende!

Het is belangrijk dat je voldoende eet in deze periode. Wanneer je te weinig eet word je sneller moe en kan je dus minder goed leren en concentreren. Lijnen wordt in deze periode dan ook afgeraden.

Vermijd vette voeding. Vette voeding verteert langzaam, waardoor je energieloos gaat voelen.

Je energie kun je ook uit voeding halen, denk aan graanproducten zoals volkoren brood, muesli, deegwaren, aardappels en rijst.

Drinken

Zorg ervoor dat je tijdens het leren genoeg drinkt (1,5 liter). Vaak vergeet je, door de concentratie, te drinken. Tip: zet een flesje water op je bureau.

Cafeïnehoudende drankjes worden vaak gebruikt in deze periode omdat het je waakzaam houdt. Het gevaar hiervan is dat je je slaap verstoort, wanneer je hier teveel van drinkt. Bovendien zijn ze erg ongezond, dus je kunt ze beter mijden.

Probeer in deze periode ook alcohol te vermijden. Misschien slaap je goed na het drinken van een biertje, maar je bent de volgende dag minder goed uitgerust. Drink s’ avonds ook geen koffie, cola of energiedrankjes.

Pauze

Neem voldoende pauzes. Eet niet terwijl je aan het leren bent, maar kies voor een moment van ontspanning om jezelf weer op te laden.

Veel succes!

Lees ook:

Ook ouders hebben examen stress: 6 tips

Stress bij kinderen

Examen? water drinken helpt!

Lees 1 reactie

Één reactie

  • Marieke

    Bedankt voor de tips!!

Geef een reactie


*

HTML tags zijn niet toegestaan.