Stress symptomen

stress

Heel wat mensen ervaren symptomen van stress. We kunnen onderscheid maken tussen lichamelijke-, geestelijke-, sociale- en gedragssymptomen. Vaak vloeien deze soorten in elkaar over. Ook kunnen ze elkaar versterken.

Lichamelijke symptomen

Langdurige stress gaat vrijwel altijd gepaard met een vermindering van de weerstand. Het immuunsysteem functioneert minder goed, waardoor je sneller vatbaar bent voor virussen die infecties kunnen veroorzaken.

Je ziet vaak dat mensen ziek worden aan het begin van hun vakantie. Een mogelijke verklaring voor dit verschijnsel is dat mensen juist vlak voor de vakantieperiode nog veel zaken moeten regelen, waardoor zij stress ervaren.

Ook werken veel mensen tot op het laatste moment heel hard, zodat zij ‘met een gerust gevoel’ op vakantie kunnen gaan. In plaats hiervan zijn ze vaak doodmoe en contact met een alledaags virus kan dan al voldoende zijn om ziek te worden. Onderstaande symptomen zijn hen dan ook vaak niet vreemd. Vaak gaat het om een combinatie van een aantal factoren.

  • Hoofd- en nekpijn
  • Pijn in de schouders
  • Transpireren
  • Hyperventilatie
  • Duizeligheid
  • Verminderd libido
  • Spijsverteringsstoornissen
  • Verstoord slaappatroon
  • Benauwdheid
  • Pijn in de borst
  • Hartklachten
  • Maag- en darmklachten

Geestelijke symptomen

Te veel stress heeft ook invloed op ons psychische functioneren. Dit uit zich echter niet onmiddellijk. Vaak gaat het om een sluipend proces, dat uiteindelijk leidt tot een aantal symptomen. Deze symptomen kunnen zeer variabel zijn, zoals bijvoorbeeld:

  • Concentratieverlies
  • Verminderde aandacht voor details
  • Verminderde creativiteit
  • Vergeetachtigheid
  • Verhoogde prikkelbaarheid
  • Verhoogde rusteloosheid
  • Verhoogde alertheid
  • Verhoogde gevoeligheid, bijvoorbeeld voor geluiden
  • Angstaanvallen
  • Gevoelens van machteloosheid

Gedragssymptomen

Zowel de lichamelijke als de geestelijke symptomen zijn op korte termijn van grote invloed op ons gedrag. Het gaat onder meer om de volgende elementen:

  • Veranderd eetpatroon, zoals een gebrek aan eetlust, ongecontroleerde eetbuien of het zich te goed doen aan allerlei zoetigheden.
  • Slaapproblemen
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Excessief roken
  • Opvliegend gedrag
  • Defensief gedrag
  • IJsberen
  • Zelfverwaarlozing
  • Afhankelijkheid van medicijnen of drugs

Sociale symptomen

De bovenstaande symptomen blijven natuurlijk niet ongemerkt. Vaak stapelen ze zich op waardoor je uiteindelijk merkt dat het zo niet langer kan, omdat de kwaliteit van je sociale leven ernstig achteruit gaat. Het gaat onder andere om:

  • Communicatiestoornissen
  • Relatieproblemen
  • Isolatie
  • Arbeidsverzuim

De gevolgen van langdurige stress kunnen op termijn zelfs ronduit desastreus genoemd worden. In ernstige gevallen kan er zelfs sprake zijn van een persoonsverandering. Echtscheidingen, financiële problemen, verslavingen en arbeidsverzuim behoren tot de reële gevaren.

Herken je één of meerdere bovengenoemde symptomen, bekijk dan onze artikelen in onze rubriek ‘Stress voorkomen‘ en ‘yoga oefeningen‘ om gericht aan de oorzaak van de stress te gaan werken.

Lees ook: 10 stressvrije bestemmingen

Hoofdpijn voorkomen

Zo breng je structuur aan in je leven

Lees 1 reactie

Één reactie

  • Jules

    Deze symptomen zijn erg herkenbaar voor mij. Ik ervaar de laatste tijd veel stress op het werk en loop met name ’s avonds met hoofdpijn rond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

HTML tags zijn niet toegestaan.


*