Tips tegen winterdepressie

Zodra in oktober de temperatuur omlaag gaat en de dagen korter worden krijgen veel mensen te maken met klachten, zoals neerslachtigheid, vermoeidheid, prikkelbaarheid en een gebrek aan energie.

Toch is dit vaak geen depressie. Het kan voorkomen dat je wat minder lekker in je vel zit zodra de winter in zicht is. Maar wanneer de klachten verergeren kan het zijn dat je last hebt van een winterdepressie. Ook wel winterblues of SAD (seasonal affective disorder) genoemd.

Symptomen winterdepressie
Symptomen van een winterdepressie kunnen zijn:
-Oververmoeidheid
-Huilbuien
-Prikkelbaarheid
-Nerveus
-Verward
-Lusteloos
-Weken of maanden somber
-Meer behoefte aan calorierijk eten
-Weinig gevoel van eigenwaarde
-Lichamelijke kwalen, als spierzwakte of verstopping

Lichttherapie
In de lente verdwijnen de klachten weer. De exacte oorzaak van een winterdepressie is nog niet bekend. Mogelijk is een gebrek aan zonlicht de oorzaak van de klachten. Door een gebrek aan zonlicht zou de aanmaak van sommige hormonen verstoord worden, zoals het hormoon melatonine. Dit hormoon wordt ’s nachts aangemaakt. Wanneer de concentratie melatonine overdag te hoog is denkt je lichaam dat het nacht is. Vandaar de vermoeidheidsklachten.

Toch raden wij je aan wanneer de klachten langere tijd (weken, maanden) aanhouden contact op te nemen met de huisarts. Voor veel mensen met een winterblues is lichttherapie een oplossing. Het is goed om te weten dat deze mensen geen ‘echte’ zware depressie hebben. Een winterdepressie is een bijzonder milde vorm van een depressie. Dat neemt niet weg dat de klachten zeer vervelend zijn.

Bij lichttherapie ga je driekwartier voor een lichtbak zitten. Deze lichtbak geeft helder wit licht, vergelijkbaar met het daglicht net na de zonsopgang. Deze lichtsterkte wordt aangeduid met 10.000 lux. Sommige patiënten merken na drie tot vier dagen lichttherapie al effect. De meeste mensen merken in de week na de lichttherapie verbetering.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie