Tips voor uit eten gaan als je wil afvallen en afslanken

Uit_eten_klein

Uit eten gaan is leuk en gezellig, maar ook riskant wanneer je wilt afvallen en afslanken is uiteten gaan en eten bestellen riskant.

Hoe bewaak je de hoeveelheid calorieen die je binnenkrijgt?

Ten eerste bepaal je uiteraard zelf het type restaurant of het type afhaaleten. Wanneer je zelf geen invloed hebt op de keuze van het restaurant omdat je bijvoorbeeld bent uitgenodigd, bepaal je uiteindelijk zelf wat je van de kaart gaat nemen. Of je een pizza gaat eten in een italiaans restaurant of je eet mager gegrilde kip van de japanse bakplaat verschilt aanzienlijk in hoeveelheid calorieen.

De volgende tips helpen je door de moeilijke momenten heen:

  • Eet vooraf geen stokbrood met kruidenboter. Hiermee krijg je veel calorieën binnen.
  • Drink weinig wijn en alcoholische dranken. Bestel een kan of fles water bij je wijn, om je dorst mee te lessen.
  • Neem een voorgerecht dat caloriearm is, bijvoorbeeld een groentesalade of een heldere soep. In cocktails is waarschijnlijk mayonaise verwerkt en gegratineerde gerechten bevatten vaak kaas en room.
  • Bestel het hoofdgerecht dat je lekker lijkt en vraag of men de saus of kruidenboter apart wil serveren. De saus en kruidenboter bevatten in verhouding veel calorieen. Als ze apart worden geserveerd, kun je er een klein beetje van nemen.
  • Als je weetdat je het niet bij enkele frietjes kunt laten, bestel dan gebakken of gekookte aardappelen in de schil (ook weer met de saus apart).
  • Neem een normale portie vlees of vis en eet volop groente en salade. Gerechten die zeer vetarm zijn zijn: fruits de mer (schaaldieren), gegrilde biefstuk, gestoofde kabeljauw of schelvis, tjaptjoi en sushi.
  • Als je italiaans, chinees of indisch eet, eet dan een bescheiden hoeveelheid pasta of rijst. Neem naast het vlees of vis ook een groenteschotel of salade. Chinees eten is over het algemeen van deze drie het minst vet: er wordt niet met kaas, room, kokos en pinda gewerkt.
  • Laat het nagerecht achterwege. Nagerechten zijn rijk aan calorieen. Bestel een espresso, cappuccino of thee. Veel mensen hebben na een goede maaltijd geen behoefte aan een nagerecht. Je zult dus niet opvallen.

Als je een dagje niet wilt koken en je gaat eten halen, let dan op de volgende zaken:

  • Bestel bij de Mc Donalds of friettent niet een broodje of frites, maar neem salade met kipfilet. Gebruik niet teveel dressing bij je salade. Neem in plaats van een milkshake colalight, thee of koffie. Laat het ijs achterwege.
  • Zorg dat een broodje shoarma ruim gevuld is met sla en tomaat. Neem slechts een klein beetje saus.
  • Bestel een kleine pizza met ham, tonijn of pastrami, maar liever niet met salami of andere worst. Neem een variant met veel groente erop.
  • Als je chinees gaat halen, bestel dan tjaptjoi, foeyonghai of roergebakken kip of rundvlees. Liever geen bami of nasi (speciaal) omdat dit calorierijke gerechten zijn: er zit nauwelijks groente in.

Wil je je een goed beeld vormen hoeveel calorieen een bepaald gerecht of voedingsproduct bevat, check dan onze calorieenteller.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie


*

HTML tags zijn niet toegestaan.