verstoorde darmflora door bacterien in darm

In het laatste deel van de dunne darm en in de dikke darm huizen 300 tot 500 verschillende soorten bacterien, waarvan sommige nuttig en andere schadelijk zijn. De nuttige soorten hebben normaal gesproken de overhand en zijn uitermate belangrijk voor onze gezondheid. Is dit niet het geval dan spreekt men van een verstoorde darmflora

Sommige voedingsgewoonten zijn heel nadelig voor het bacterie-evenwicht in de darmen, bijvoorbeeld:

  • Veel vetten en eiwitten: een overdaad aan verzadigde vetten, dierlijke eiwitten (zoals vlees) en geraffineerde koolhydraten (wit meel en witte suiker) en weinig vezels zorgen voor een slechte stoelgang en dit verstoort het bacterie-evenwicht in de darmen. De ziekteverwekkende micro-organismen kunnen dan de overhand krijgen.
  • Haastig eten: als je te snel eet en niet goed kauwt blijven brokken eten langer in het maagdarmkanaal achter om te verteren. Dit kan tot gisten en rotten leiden wat niet goed is voor je darmflora.
  • Alcohol: Overmatig gebruik van alcohol verstoort het bacterie-evenwicht in de darmen.

Naast deze specifieke voedingsaspecten noemen we nog roken, langdurig slikken van laxeermiddelen, gebruik van antibiotica en een langdurige periode van diarree.

Nuttige voedingsmaatregelingen:

  • Geregelde stoelgang door vezelrijke voeding. Dit voorkomt verstoppingen. Eet vooral volkorenproducten, verse groente en vers fruit. Mijd of beperk producten die van wit meel en witte suiker zijn gemaakt. Gebruik voldoende vocht (1,5 tot 2 liter per dag). Drink ‘s morgens op de lege maag twee glazen lauw water.
  • Matig met eiwit en vet: beperk het gebruik van dierlijke eiwitten (vlees) en verzadigde vetten.
  • Rauwkost: eet geregeld rauwkost, vooral aan het begin van een maaltijd
  • Goed kauwen: neem tijd voor een maaltijd, kauw goed en vermeng het voedsel goed met speeksel
  • Melkzure producten: gebruik geregeld door melkzure gisting bereide producten, zoals yoghurt, biogarde, kefir, zuurkool en brooddrank
  • Gefermenteerde producten: ook Oosterse gefermenteerde sojaproducten zijn goed, zoals tempeh. In reformzaken zijn vaak speciale sojasauzen verkrijgbaar zoals miso, shoyu en tamari
  • Stop met roken en wees matig in het gebruik van alcohol

Bron: Voeding als medicijn door R. Oppedijk

Lees 1 reactie

Één reactie

  • van breden

    kan een dunne darm bacterie in de uriwegen komen?

Geef een reactie


*

HTML tags zijn niet toegestaan.