Welke voedingsmiddelen helpen tegen hoofdpijn?

stressmoeder

Hoofdpijn is één van de meest voorkomende klachten. Meer dan 70 miljoen mensen wereldwijd hebben last van chronische hoofdpijn. Het is echter niet altijd mogelijk om een pilletje te nemen of het licht uit te doen. Sommige voedingsmiddelen hebben de eigenschap om hoofdpijn te verhelpen of in ieder geval te verminderen.

Afhankelijk van de soort hoofdpijn zijn er verschillende voedingsmiddelen waarvan de praktijk heeft uitgewezen dat ze een positieve invloed hebben en de pijn wegnemen. Hieronder volgt een opsomming van de meest voorkomende varianten.

Migraine

Onderzoek heeft bewezen dat vitamine B2 en riboflavine de opkomst van migraine aanvallen met 48% vermindert. Deze stoffen stimuleren energiestofwisseling in de hersenen en je spiercellen.

Voedingsmiddelen met een hoog gehalte van deze stoffen zijn quinoa, asperges, magere melk en champignons.

Hormonale hoofdpijn

Het vrouwelijke hormoon estrogeen wordt gezien als de oorzaak waarom vrouwen meer last hebben van migraine dan mannen. Vrouwen hebben dan ook vaker last van hoofdpijn tijdens de menstruatie.

Wanneer je last hebt van maandelijkse hoofdpijn, neem dan extra magnesium tot je. Het mineraal vind je onder andere in spinazie en snijbieten.

Spanningshoofdpijn

Deze hoofdpijn is gekenmerkt door een strakke band die rondom je hoofd wordt aangetrokken en wordt vaak veroorzaakt door stress.

Je kunt de impact van een spanningshoofdpijn verminderen door eieren, makreel of tonijn te eten. Deze voedingsmiddelen bevatten het coenzym Q10, een krachtige anti-oxidant welke je lichaam tegen vrije radicalen beschermd en je mitochondriën ondersteunt.

Koortshoofdpijn

Wanneer je ziek bent, verliest je lichaam water en zout op een sneller tempo dan normaal waardoor je al snel uitgedroogd raakt.

Drink daarom genoeg water en eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan water zoals watermeloen, cantaloupe, grapefruit, aardbeien en ananas.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

HTML tags zijn niet toegestaan.


*