Verstandig sporten in de kou

Bij koud weer zijn we al snel geneigd om niet of minder buiten te gaan sporten. Maar met de juiste voorzorgsmaatregelen kun je ook in de herfst en winter gewoon doorgaan met buiten sporten. Wel is je voorbereiding erg belangrijk. Sowieso liggen blessures altijd op de loer, maar in de herfst en winter loop je net wat meer risico. De ondergrond kan door regen en sneeuw nat zijn. Daarnaast wordt het eerder donker.

Kleding

Verstandig sporten begint met goede kleding. Uiteraard warmt je lichaam tijdens het sporten op, maar dit neemt niet weg dat je je warm genoeg moet kleden. Dit geldt niet alleen voor je romp, maar ook voor je ledematen. Bij kou trekt het bloed namelijk als eerste uit je ledematen weg. Zorg er dus voor dat deze warm genoeg blijven.

Teveel kleding is daarentegen ook niet goed. Je lichaam moet nog wel kunnen blijven ademen. Daarnaast is passende kleding belangrijk, omdat je je wel goed moet kunnen bewegen tijdens het sporten.

De wind

Naast de kou is ook de wind bepalend voor de mate waarin je afkoelt. De wind zorgt voor warmteverlies door stroming en geleiding. Als je gaat hardlopen of wielrennen is het aan te raden om tegen de wind in te beginnen. Als je dan op de terugweg warm en bezweet bent, koel je bij wind mee minder af.

Warming up en cooling down

Zorg voor het sporten voor een goede warming up, waarbij je spieren kunnen opwarmen en je lichaam went aan een intensievere activiteit. Vergeet hierbij niet om alle spiergroepen mee te nemen. Na het sporten is het belangrijk om je lichaam weer in de normale modus te krijgen. Dit doe je door je oefeningen in intensiviteit af te zwakken.

Veel mensen zijn geneigd om tijdens de cooling down al te beginnen met het uitdoen van de bovenste laag kleding. Doe dit liever niet. Zorg ervoor dat je met al je kleding weer naar binnen gaat. Heb je door het intensieve sporten wat kleding uitgetrokken, doe deze dan weer aan bij de cooling down.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie