Overgewicht

Iedereen weet dat overgewicht niet goed is voor de gezondheid en risico’s met zich meebrengt, zoals hart- en vaatziekten en diabetes. Het is zelfs na roken de belangrijkste oorzaak van ziekten.

Bij overgewicht en obesitas is er te veel overtollig vet in het lichaam opgeslagen. Om te bepalen of jij last hebt van overgewicht, kun je de Body Mass Index raadplegen. Deze index geeft globaal een waarde variërend van 15 (mensen met anorexia) tot 60 (mensen met zeer ernstig overgewicht). De BMI geeft een verhouding weer tussen je gewicht en de lengte van je lichaam. Zo kun je zien of jij op het juiste gewicht zit. Doe hier gelijk de test: BMI Test

Is jouw BMI tussen de 25 en 30 dan betekent het dat jij last hebt van overgewicht. Valt jouw BMI boven de 30 dan heb je te maken met obesitas. De gezondheidsproblemen die je hiermee kunt oplopen zijn zeer risicovol. Boven de 40 heb je zelfs te maken met morbide obesitas.

Gevolgen

Sinds de jaren ’80 is het aantal mensen met overgewicht aanzienlijk toegenomen. In het begin van de jaren ’80 had 27 procent van de Nederlanders overgewicht. Dat percentage is nu (2012) gestegen tot 41 procent. De gevolgen van overgewicht voor de gezondheid zijn groot.

Overgewicht…:

  • verhoogt de kans op een hoge bloeddruk
  • verhoogt de kans op sommige vormen van kanker
  • verhoogt het cholesterolgehalte
  • verhoogt de kans op een herseninfarct
  • verhoogt de kans op depressieve gevoelens
  • verhoogt de kans op een beroerte

Ernstig overgewicht kan zelfs leiden tot onder andere ademhalingsproblemen, slaapproblemen, verminderde vruchtbaarheid, geboorteafwijkingen en sociale en psychische problemen.

Tips bij overgewicht

Overgewicht ontstaat doordat je meer calorieën binnen krijgt dat dat je uiteindelijk verbrandt. De snelste manier om af te vallen is dus minder eten en meer bewegen, maar dit is voor velen makkelijker gezegd dan gedaan. Vaak zie je dat mensen na verloop van tijd toch weer terugvallen in hun oude leefstijl, omdat ze het simpelweg niet meer vol kunnen houden. Belangrijk is om niet als doel te hebben om zoveel mogelijk in korte tijd af te vallen, maar om de rest van je leven een gezond gewicht te hebben. Zo voorkom je het welbekende jojo effect waarbij je in korte tijd veel afvalt, maar er na verloop van tijd nog meer kilo’s bij krijgt doordat je je oude patroon weer oppakt.

Een aantal praktische tips op een rij:

  • Probeer geleidelijk af te vallen. Dus ongeveer een halve kilo tot 1 kilo per week. Te snel afvallen is niet goed.
  • Eet minder. Mannen hebben gemiddeld 2500 kilocalorieën per dag nodig en vrouwen 2000 kilocalorieën. Probeer als je wilt afvallen je te houden aan 1800 kilocalorieën per dag voor mannen en 1500 voor vrouwen.
  • Ontbijt, lunch en dineer gezond met niet te grote proties.
  • Kies voor een gezond tussendoortje, zoals crackers, fruit, rijstwafel, komkommer, worteltjes, eierkoek, mueselireep of bijvoorbeeld een plak ontbijtkoek.
  • Vermijd frisdrank en alcohol. Dit zijn echte dikmakers, drink water of caloriearme drankjes.
  • Beweeg voldoende. Het is reëel om iedere dag in ieder geval 40 minuten te bewegen. Bouw dit rustig op wanneer je sporten niet gewend bent.

Naar de huisarts/diëtist

Het wordt aangeraden om naar de huisarts te gaan indien het afvallen zelf niet wil lukken. Hij kan je doorverwijzen naar een diëtist die jou adviezen geeft, een persoonlijk dieet samenstelt en voor goede begeleiding zorgt.

Tips van een diëtist

Lees ook eens de artikelen van diëtist Valesca. Zij is al ruim 10 jaar werkzaam als (kinder) diëtist en bovendien zelf ervaringsdeskundige op het gebied van overgewicht. In haar artikelen geeft zij praktische tips en adviezen om gewicht te verliezen en je eetgedrag te veranderen.

Zo krijg je eetbuien onder controle

Ben jij een emotionele eter? Dit helpt

Tips tijdens de zoete decembermaand

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie