Wat te doen aan PMS?

PMS

Sommige vrouwen hebben elke maand tussen de eisprong en de menstruatie problemen en last van zogenaamde premenstruele klachten. Dit uit zich vaak in diverse symptomen zoals hoofdpijn, acne, maagpijn, prikkelbaarheid, slecht slapen, spanning en stemmingswisselingen. De klachten kunnen zowel lichamelijk als mentaal zijn.

Als je hier last van hebt, kan je het zogenaamde premenstrueel syndroom (PMS) hebben. Veel vrouwen ontwikkelen PMS rond hun dertigste of nadat zij zwanger zijn geweest. De klachten verdwijnen op de dag dat de menstruatie begint en komen na ruim een week weer terug. Tot nu toe staan doktoren voor een raadsel hoe PMS kan ontstaan en is er geen hormonale oorzaak gevonden. Vrouwen met PMS zijn gevoelig voor hormoonwisselingen. Mogelijk heeft PMS daarom een genetische oorzaak.

PMS

Er wordt vaak maar weinig rekening gehouden met de klachten die bij PMS horen. Gun jezelf in ieder geval voldoende rust en geef je grenzen aan. Het is het beste om contact op te nemen met je huisarts. Hij kan bepalen of het echt om PMS gaat. Ook is het goed om een kalender bij te houden wanneer en hoe erg je last hebt van bepaalde symptomen.

Eet regelmatig

Eet regelmatig en neem elke drie tot vier uur een (lichte) maaltijd. Hiermee voorkom je schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Neem niet te veel alcohol en cafeïne en drink elke dag een extra glas drinkyoghurt of melk. Calcium heeft vaak een gunstig effect op de klachten. Zorg daarnaast dat je voldoende beweegt. Soms moet je jezelf er even voor motiveren, maar frisse buitenlucht en een stukje lopen, kunnen je vaak helpen.

Plaats als eerste een reactie

Geef een reactie