Hoe voorkom je een woede uitbarsting

0
1251
woede uitbarsting

Het is niet altijd mogelijk om te voorkomen dat je boos wordt. Sterker nog, soms is het nodig om boos te worden om aan te geven waar je grenzen liggen. Maar voorkom een woede uitbarsting; afgezien van de mogelijke negatieve sociale gevolgen, zorgt een woede uitbarsting ervoor dat je op emotioneel vlak uit balans raakt.

Woede uitbarsting

Er is echter een verschil tussen boos zijn en een woede uitbarsting. Laatstgenoemde heeft een veel grotere kans dat je woorden zegt of acties uitvoert die niet meer teruggedraaid kunnen worden.

Tips

Dus hoe voorkom je dat een boos gevoelig zich verder ontwikkeld tot een razernij die niet meer te stoppen is?

#1: Boos worden is een normale emotie

Het eerste wat je moet realiseren, is dat boos worden of boos zijn normaal is. Wanneer je boos worden als een negatieve eigenschap ervaart, zul je juist nog bozer worden op de persoon die ervoor heeft gezorgd dat je boos bent. Hierdoor zullen je emoties ten opzichte van die persoon alleen maar sterker worden.

#2: Tel tot tien

Het is een behoorlijk cliché advies maar het is simpelweg één van de beste manieren om te voorkomen dat een boos gevoel ontaardt in een woede uitbarsting. Door tot tien te tellen of een time out in te stellen, hoef je je boze gevoelens niet in één keer te verwerken waardoor de kans op escalatie kleiner wordt.

#3: Voer de volgende speciale ademhalingstechniek uit

Ben je laaiend? Door middel van een speciale ademhalingstechniek kun je je namelijk een high gevoel krijgen waardoor je eventjes helemaal vergeet dat je boos bent. Je voert deze oefening op de volgende manier uit: haal 7 tellen lang adem en houd deze 5 tellen vast. Blaas je adem daarna je adem gelijkmatig uit. Voer deze oefening drie tot vijf keer uit voor maximale effect.

#4: Ga sporten

Eén van de beste manieren om je negatieve emoties van je af te schudden, is door te sporten. Door een intensieve workout maakt het lichaam allerlei stoffen aan waardoor je je beter voelt. Daarnaast zorgt een workout ervoor dat je je gedachten op nul kunt zetten.

#5: Praat met de persoon waarop je boos bent

Dit is een lastige stap maar vaak wel de beste manier om van je negatieve emoties af te komen. Maak duidelijk waarom je boos bent op deze persoon en stuur het gesprek aan op het uitpraten van de problemen die de boosheid hebben veroorzaakt. Een belangrijke tip die we je kunnen geven is dat het essentieel is dat je de communicatie richt op het uiten van wat je dwars zit en niet op het beschuldigen van de ander. Begin je zinnen dan ook met “Ik” en niet met “Jij”.