Een stapeltje met de post van afgelopen week, even snel iets opzoeken in je administratie en de talloze briefjes met wat je nog moet doen. Je bureau is een chaos en je kledingkast en zolder zijn al niets beter. Hoe begin je dan met opruimen?
Structuur
Structuur is het sleutelwoord. Dit geldt voor zowel het beginnen met opruimen als het zorgen dat het opgeruimd blijft. Begin daarom op één plek en werk zo langzaamaan door het hele huis heen. Het zal je niet lukken om alles tegelijkertijd aan te pakken. Zoek een plek waar dingen neergelegd en gesorteerd kunnen worden. Haal aparte dozen voor spullen die weg moeten, die bewaard moeten blijven of waar je nog even over na wilt denken. Haal alles uit de ruimte, maak deze grondig schoon en richt deze daarna stap voor stap opnieuw in.
Opruimen
Papierwerk, post en reclamefolders geven vaak veel rommel. Als je veel reclamefolders ontvangt en hier geen behoefte aan hebt, kan je een ja/nee-sticker op de brievenbus plakken. Open je post direct en maak verschillende stapels. Leg tijdschriften en kranten bij elkaar, administratie, rekeningen en andere post krijgen ook elk een eigen stapel. Zorg dat je daarnaast elke week even tijd inplant om je papierwerk verder te behandelen. Waarschijnlijk ben je in de chaos vaak ook veel spullen kwijt. Zorg daarom dat spullen een vaste plek krijgen en leer jezelf aan dat je alles direct opruimt.
Naast de verschillende kamers in je huis is de kledingkast vaak ook een bij uitstek geschikte rommelplaats. Organiseer je kledingkast daarom goed en maak gebruik van aparte mandjes voor ondergoed en sokken. Als kleding kapot is, kan deze direct weg. Let er ook op dat je kleding niet te lang bewaart. Als je iets twee jaar niet hebt gedragen, kan het vaak net zo goed weg. Zorg dat je kleding die uit de was komt direct netjes opbergt en kleding die nog gewassen moet direct in de wasmachine of wasmand gooit.