Pak je winterdip aan

0
1110
Dip

Buiten is het koud en vaak grijs en donker weer. De dagen zijn korter en je energieniveau is lager dan in de lente of de zomer. Het liefst blijf je de hele dag in bed liggen en kom je er pas weer uit als het lente is. Je voelt je somber en neerslachtig en hebt minder behoefte aan sociale activiteiten. Herken je dit? Mogelijk heb je last van een winterdip. Dit is een steeds terugkerende lichte tot matige depressie in de herfst of winterperiode. Er valt gelukkig wat aan te doen. Hieronder vind je een aantal tips om een winterdip te voorkomen of aan te pakken.

Ga naar buiten en beweeg

Een belangrijke oorzaak van een winterdip of –depressie is een gebrek aan licht en beweging. Wanneer je hier gevoelig voor bent is het dus extra belangrijk om (juist nu) naar buiten te gaan en te bewegen. Je hoeft niet meteen een marathon te lopen om effect op te merken. Dagelijks 15-30 minuten wandelen of fietsen is voldoende. Hoewel de stap groot kan lijken zul je merken dat je met meer energie en een opgeruimder gemoed thuis komt!

Probeer je geen zorgen te maken

De dure decembermaand is net achter de rug en misschien maak je je daarom zorgen over je financiële situatie. Niet doen! De meeste problemen lossen zich vanzelf op. Wat je wel kunt doen is de komende maand(en) wat meer op je uitgaven letten. Zet eens op een rijtje waar je geld allemaal aan opgaat en bekijk of je ergens op kan besparen.

Je bent wat je eet

Veel mensen hebben de neiging om in de winterperiode meer energierijk voedsel te eten. Houd de komende weken eens een eetdagboekje bij en zet eens op een rijtje welk voedsel je gaat minderen. Begin met kleine stapjes (niet helemaal geen suiker/vet meer) zodat je lichaam kan wennen aan de verandering. Hierdoor houd je het makkelijker voor langere tijd vol.

Afspreken met positieve mensen

Wanneer je je somber voelt staat je hoofd vaak niet naar activiteiten met andere mensen. Toch is dit nu juist hetgene waardoor je je weer beter kunt gaan voelen. Uit onderzoek blijkt dat het hebben van te weinig sociale bezigheden een risico vormt voor het ontwikkelen van psychische klachten en stoornissen. Het is dus hoog tijd van die bank te komen en af te spreken met positief ingestelde vrienden en familieleden!


————————————————-

Over de auteur Psycholoog Utrecht Greetje StompDrs. Greetje Stomp is eigenaar van Psychologiepraktijk Healthy Minds (Utrecht). Haar streven is om mensen te inspireren en de leuke kanten van psychologie te laten zien door op een persoonlijke, positieve en praktische wijze een oplossing te bieden bij psychische problemen. Wil je meer weten? Neem dan eens een kijkje bij www.healthyminds.nl.