Blij en meer energie door juiste voeding

0
669

Je hebt vast wel bepaalde voedingsmiddelen waar je blij van wordt als je ze eet. Wetenschappers onderzoeken al jaren het verband tussen wat je eet en hoe je je voelt. Uit al deze onderzoeken is al gebleken dat je eetgewoonten je metabolisme kunnen veranderen maar daarnaast ook invloed hebben op je energiepeil en je humeur.

Je hebt vast wel bepaalde voedingsmiddelen waar je blij van
wordt als je ze eet. Wetenschappers onderzoeken al jaren het verband tussen wat
je eet en hoe je je voelt. Uit al deze onderzoeken is al gebleken dat je
eetgewoonten je metabolisme kunnen veranderen maar daarnaast ook invloed hebben
op je energiepeil en je humeur. Hier een aantal voedingsmiddelen op een rij
waar je vrolijk van wordt.

Granen
Granen zitten vol met koolhydraten en die zijn erg belangrijk om voldoende
energie te hebben. Je lichaam, en dan vooral je hersenen, haalt de energie
namelijk het liefst uit koolhydraten. Daarnaast verhogen ze ook de hoeveelheid
serotonine in je lichaam en dit hormoon maakt je blij. Probeer wel altijd te
kiezen voor volkorenproducten. Deze zorgen namelijk voor een langzamere
stijging en daling van je bloedsuikerspiegel waardoor je langer veel energie
hebt. Neem geen snoep, koek of andere producten met veel suiker, dit zorgt
eerst voor een hoge piek in je bloedsuiker, veel energie, maar dan weer voor
een heel diep dal, heel weinig energie.

Noten
Noten bevatte magnesium en dat speelt een belangrijke rol bij je energieniveau.
Als je tekort magnesium binnenkrijgt voel je je lusteloos en moe. In granen en
vis zit ook veel magnesium.

Mager vlees
Wist je dat mager rund- of varkensvlees veel dopamine bevat? Dit is, net als
serotonine, een gelukshormoon.

Vette vis
Vette vis bevat veel omega 3 vetzuren. Deze vetzuren hebben een positief effect
op je hersenen en zouden helpen tegen depressie. Omega-3 vetzuren zitten ook in
kleine hoeveelheden in plantaardige oliƫn en worden steeds vaker toegevoegd aan
producten zoals halvarine.

Pure chocolade
In chocolade zit theobromine, deze stof heeft invloed op je stemming. Hoe
puurder de chocolade hoe meer theobromine. Het effect van chocolade op je
humeur is echter klein, echt effect merk je pas bij zeer grote hoeveelheden.

Weetje: de hoeveelheid theobromine in chocolade is volkomen veilig voor
mensen maar wist je dat je hond of kat dood kan gaan als ze chocolade eten? Ze
breken theobromine te langzaam af waardoor ze zichzelf vergiftigen! Let er dus
op dat je huisdier nooit (per ongeluk) een stukje chocolade eet.

Ontbijt
Ontbijten is goed voor je, niet alleen kun je je beter concentreren en werkt
het goed ter voorkoming van overgewicht maar ontbijten zorgt ook voor veel
energie zodat je de dag goed kunt beginnen. En hoe meer energie je hebt hoe
beter je humeur. Het ontbijt overslaan is dus niet zo’n goed idee.

Regelmatig eten
Regelmatig eten maakt je ook blij. Je bloedsuikerspiegel blijft dan namelijk
redelijk gelijk waardoor je de hele dag door voldoende energie hebt. Het is
beter om drie wat kleinere hoofdmaaltijden te nemen en drie keer een
tussendoortje dan alleen maar drie keer een enorme hoofdmaaltijd. Teveel eten
zorgt achteraf namelijk ook voor een lager energieniveau.

Bewegen
Probeer regelmatig te bewegen, dat hoeft niet altijd fanatiek sporten te zijn,
ook een wandeling of een rondje fietsen geeft je al veel energie. Zeker als je
lekker buiten in beweging komt heeft dit een positief effect op je humeur en je
energieniveau.

Pas op met
Koffie en suiker, deze geven snel veel energie maar daarna beland je in een
diep dal.

Dit artikel is geschreven door Willemijn Wissekerke,
voedingsdeskundige bij www.valtaf.nl.