Dankbaarheid maakt gelukkig

1
1000

 

Een wijsheid uit grootmoeders tijd luidt: ‘Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.’ Wie niet dankbaar is voor de kleine dingen, is de grote dingen niet waard.

Ook de wetenschap leert ons dat het belangrijk is om de kleine dingen in het leven op waarde te schatten. Zo blijken dankbare mensen optimaler van het leven te genieten, meer zelfvertrouwen te hebben, minder materialistisch te zijn en zich minder met anderen te vergelijken.

Dankbaar zijn stimuleert optimistische gedachten, omdat het je bewust maakt van de dingen waar je blij mee bent. Dankbaarheid is ook het vermogen om dingen niet als vanzelfsprekend zien. Om het niet als vanzelfsprekend te nemen dat je gezond bent bijvoorbeeld, of een dak boven je hoofd hebt.

Daarnaast helpt dankbaar zijn bij het verwerken van ingrijpende gebeurtenissen. Bijvoorbeeld als je geconfronteerd wordt met verlies of het hebben van een ziekte. Door in die situaties stil te staan bij de dingen die je nog wél hebt, hoe moeilijk dat ook kan zijn, ben je weerbaarder en geef je minder snel op.

Oefeningen om leren dankbaar te zijn

De volgende oefeningen helpen je om dankbaar te zijn:

  • Tel je zegeningen: schrijf elke dag drie tot vijf dingen op waar je dankbaar voor bent. Neem hier echt even de tijd voor. Je kunt denken aan grote dingen (‘Mijn kinderen zijn gezond’) of kleine dingen (‘De tuin staat in bloei’).
  • Schrijf een dankbaarheidsbrief: schrijf een brief aan iemand die je dankbaar bent. Leg uit waar je hem of haar dankbaar voor bent en waarom. Lees de brief dan voor aan die persoon. Gaat dit je te ver? Je kunt de brief ook opsturen of gewoon tegen de ander zeggen wat je in hem of haar waardeert.
  • Deel je dankbaarheid.: zoek iemand met wie je kunt delen waar je blij van wordt. Neem die ander bijvoorbeeld mee naar plekken die jij mooi vindt of laat hem of haar luisteren naar muziek waar jij van geniet. Hierdoor beleef je die momenten weer met een frisse blik, alsof je ze voor de eerste keer ervaart.

Auteur: Merel Haverman

Merel Haverman is wetenschapper bij het Trimbos-instituut en medeauteur van het boek Mental fitness – verbeter je mentale conditie. Zij is betrokken bij de ontwikkeling van en het onderzoek naar online therapie ter bevordering van mentale gezondheid en geluk.

1 REACTIE