Eet gezond en beperk je DNA-schade

0
420

Gezond eten is belangrijk om je DNA-schade te beperken. Vanaf je dertigste levensjaar nemen de fysieke en mentale functies van het lichaam langzaam af. Dit komt door schade aan je DNA. Een gezond voedingspatroon helpt je de DNA-schade te beperken.

Gezond eten is belangrijk om je DNA-schade te beperken. Vanaf je dertigste levensjaar nemen de fysieke en mentale functies van het lichaam langzaam af. Dit komt door schade aan je DNA. Een gezond voedingspatroon helpt je de DNA-schade te beperken.

Nederlanders leven steeds langer. Helaas krijgen we ook op jongere leeftijd te maken met chronische aandoeningen, zoals diebetes, allergieën, astma, darmproblemen, obesitas, kanker en hart- en vaatziekten. Wanneer je gezond leeft en eet blijft je lichaam gezond en beperk je het risico op een chronische ziekte. Je lichaam blijft fysiek en mentaal in betere staat en dat geeft ook een prettig gevoel.

DNA-schade
Ouder worden hangt samen met de schade aan je genetisch materiaal, oftewel je DNA. Per dag loopt je DNA ongeveer 50.000 beschadigingen op. Een ophoping van DNA-schade leidt tot verouderen. Gelukkig zijn er ook bepaalde reparatiemechanismen die je DNA kunnen beschermen. Goede voeding kan hierbij een rol spelen. Wetenschappers zoeken uit hoe deze mechanismen werken en welke voeding helpt om ‘jong’ te blijven.

Eet gezond
Tot we precies weten hoe je je DNA ‘heel’ kan houden is het verstandig om gezond te eten. Dit betekent veel groenten, fruit, peulvruchten en volkorenbrood. Kies voor magere zuivel, vlees en vis, vette vis en onverzadigde vetten. Zorg dat je voldoende vocht binnenkrijgt. Daarnaast is het belangrijk om gevarieerd en vooral niet te veel te eten.

Dit artikel is afkomstig van de redactie van Valtaf.nl.