Elke week 2,5 uur lopen vermindert risico hoge bloeddruk

1
704

 

Door tweeënhalf uur per week stevig te lopen kan je de
risico’s van een hoge bloeddruk verlagen zeggen onderzoekers. Een nieuw
onderzoek toont aan dat zelfs al matige lichaamsbeweging het risico op een hoge
bloeddruk kan verlagen. Dit geldt ook voor mensen waar een hoge bloeddruk in de
familie zit.

Het onderzoek

De onderzoekers hebben 4,7 jaar lang een groep van 6278
volwassenen tussen de 20 en 80 jaar gevolgd. Toen zij aan het onderzoek begonnen,
waren ze allemaal gezond en hadden geen last van een hoge bloeddruk. Gedurende
het onderzoek meldden 1545 mensen dat ze een hoge bloeddruk hadden ontwikkeld.

Tweeënhalf uur lopen
per week vermindert risico’s van hoge bloeddruk

Mensen die een hoge mate van fitheid hebben, hebben 42
procent minder kans op het ontwikkelen van een hoge bloeddruk. Bij mensen met
een matige mate van fitheid is dit 26 procent. Mensen die een lage mate van
fitheid hebben en een ouder die een hoge bloeddruk heeft, hebben 70 procent meer
kans op het ontwikkelen van een hoge bloeddruk dan mensen die topfit zijn en
gezonde ouders hebben.

Dokter Robin Shook zegt: ‘Het inzicht in de rollen die
familiegeschiedenis en sporten spelen bij chronische ziektes in van cruciaal
belang. De resultaten van dit onderzoek laten ook een praktische boodschap
achter. Een matige hoeveelheid sporten – 150 minuten stevig wandelen per week –
kan zorgen voor een groot voordeel van de gezondheid. Dit geldt zeker voor de
mensen die een aanleg hebben voor een hoge bloeddruk door hun
familiegeschiedenis.’

Lees ook:

Leven met een hoge bloeddruk

Meer bewegen is goed tegen hoge bloeddruk

Vitamine C helpt tegen hoge bloeddruk

1 REACTIE