Feiten en fabels over afslanken en gezonde voeding

0
2859

Over afslanken en gezonde voeding bestaan veel misverstanden. Om een aantal van deze misverstanden voor altijd de wereld uit te helpen hier tien feiten en fabels op een rijtje.

Vruchtensap is erg gezond

Fabel! Heel veel vruchtensappen bevatten net zoveel suiker en calorieën als frisdrank en kunnen er dus voor zorgen dat je aankomt. Daarnaast bevatten veel vruchtensappen nauwelijks nog vitamines, mineralen en vezels. Als je vruchtensap wilt drinken zorg dan altijd dat je echt versgeperst puur sap neemt en beperkt het tot maximaal 2 glazen per dag. Drink liever water, thee of koffie (zonder suiker en melk).

Als je wilt afvallen kun je het beste zo min mogelijk eten

Fabel! Het lijkt aantrekkelijk, heel weinig eten om zo snel kilo’s te verliezen. Maar dat is niet verstandig. Je lichaam heeft per dag minimaal 1200 kcal (voor mannen 1500) nodig om gezond te blijven. Alleen dan krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen om je lichaam goed te laten functioneren. Als je minder eet kun je last krijgen van allerlei vervelende kwaaltjes zoals futloos, hoofdpijn en minder concentratie. Door te weinig eten gaat daarnaast ook je stofwisseling een standje lager werken waardoor alles wat je een keer meer binnenkrijgt als vet wordt opgeslagen.

Je kunt een boterham prima vervangen door een pistolet of bolletje

Fabel! Eén pistolet of een bolletje staat gelijk aan bijna twee normale boterhammen. Als je normaal dus twee gewone boterhammen eet bij ontbijt of lunch dan kun je die vervangen door 1 pistolet of bolletje. Slim om rekening mee te houden als je eens wilt variëren.

Onverzadigd vetten zijn altijd vloeibaar of zacht

Feit! Dit is een gemakkelijke manier om te bepalen of je te maken hebt met gezonde onverzadigde vetten of met ongezonde verzadigde vetten. Het beste is om altijd de vloeibare en zachte soorten vet te gebruiken.

Kant-en-klaar maaltijden zijn een goed alternatief

Fabel! De meeste kant-en-klaar maaltijden bevatten namelijk te weinig groente, teveel kcal, teveel zout en teveel verzadigd vet. Niet echt gezond dus. Af en toe een kant-en-klare maaltijd kan wel maar kijk goed op de verpakking naar de hoeveelheden kcal, zout en (verzadigd) vet en eet er altijd een bakje rauwkost bij.

Je kunt heel goed groente uit de diepvries, blik of pot eten

Feit! Groente uit diepvries, blik of pot is net zo gezond als verse groente. Soms zelfs gezonder. Deze groenten worden namelijk direct na het oogsten verwerkt en verpakt. Hierdoor blijven vitamines en mineralen het beste behouden. Door verse groenten te bewaren gaat namelijk ook een groot deel van de vitamines en mineralen verloren.

Als je geen verhoogd cholesterolgehalte hebt hoef je niet op verzadigd vet te letten

Fabel! Het is voor iedereen goed om op de hoeveelheid verzadigd vet te letten. Juist om problemen met je cholesterol te voorkomen.

Van eten na 8 uur ’s avonds word je dik

Fabel! Dit is een van de meest bekende. Gelukkig is dit niet waar. Het gaat om de totale inname op een dag en wanneer je dat iets eet maakt niet uit. Wel kan het zijn dat je door het eten van een flinke maaltijd vlak voor het slapen gaan minder goed slaapt.

Een boterham met halvarine en mager beleg is een prima tussendoortje

Feit! Een goed tussendoortje bevat tussen de 100 en 150 kcal. Een boterham met halvarine en mager beleg levert ongeveer 110-150 kcal. Dat is ongeveer net zoveel als een pakje krentenkoekjes of 2 plakken ontbijtkoek met halvarine. Fruit of rauwkost bevat wel minder calorieën. Soorten zoals banaan, druiven en mango uitgezonderd, die bevatten rond de 100-120 kcal per portie.

Je kunt beter een glas wijn drinken dan een glas bier

Feit! Bier bevat meer calorieën dan een glas (droge) wijn. Dit komt echter niet door de alcohol. Iedere soort drank heeft een eigen formaat glas waardoor de hoeveelheid alcohol in verhouding altijd hetzelfde is. De extra toegevoegde ingrediënten in de drank zorgen ervoor dat het een meer calorieën bevat dan het ander.

Dit artikel is geschreven door Willemijn Wissekerke, voedingsdeskundige.