Fiets het eraf

0
551

Het verfrist lichaam en geest, het helpt tegen ziekten en het is een manier om te ontspannen. Fietsen is gezond.

Het verfrist lichaam en geest, het helpt tegen ziekten en het is een manier om te ontspannen. Fietsen is gezond.

Uit onderzoek blijkt dat fietsen nog gezonder is dan altijd gedacht. Zo wordt de kans op diabetes en hart- en vaatziekten door het fietsen verkleind.

Maar fietsen heeft nog meer gunstige effecten op onze gezondheid. Een rondje fietsen na een hectische werkdag heeft een positieve werking op je gezondheid. Fiets alle irritaties en spanningen van de dag eruit, om de volgde dag fris op je werk te verschijnen. Reken maar dat je meer aan kan.

Daarnaast geeft fietsen je energie en stimuleert het de vetverbranding. Volgens hoogleraar voeding aan de Vrije Universiteit Jaap Seidell is een half uur per dag fietsen al voldoende om de vetverbranding op gang te houden.

Maar ook afvalstoffen worden beter afgevoerd en de kans op het dichtslibben van bloedvaten neemt af.

Tot slot is de kans op blessures bij het fietsen vele malen kleiner dan bij hardlopen. Je gewrichten worden minder belast.

Span je je met fietsen minder in dan met hardlopen? Versnel dan je tempo. Door elke dag dertig minuten stevig door te fietsen (15 km/u) voldoe je aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB).