Gedroogd fruit heeft hogere voedingswaarde dan vers fruit

12
495

Gedroogd fruit bevat meer energie en heeft een hogere voedingswaarde dan vers fruit. Dit komt doordat het vocht uit voor een gedeelte uit de vrucht gehaald is, waarbij de voedingstoffen, zoals koolhydraten, voedingsvezel, vitamines en mineralen, bewaard blijven.


Gedroogd fruit bevat meer energie en heeft een hogere voedingswaarde dan vers fruit. Dit blijkt uit onderzoek van TNO.

Dit komt doordat het vocht uit voor een gedeelte uit de vrucht gehaald is, waarbij de voedingstoffen, zoals koolhydraten, voedingsvezel, vitamines en mineralen, bewaard blijven. De voedingswaarde per gewichtseenheid is dus hoger dan bij verse vruchten. Gemiddeld leveren ze ongeveer 245 kcal per 100 gram. Hiervan is 92 tot 98 energieprocent afkomstig van koolhydraten en het overige van (plantaardig) eiwit.

Gedroogde zuidvruchten zijn relatief rijk aan vitamine B1, vitamine B6, foliumzuur, ijzer, magnesium, koper en kalium. Tevens zijn de meeste gedroogde zuidvruchten, vooral gedroogde vijgen, gedroogde pruimen, en gedroogde abrikozen rijk aan voedingsvezels.

12 REACTIES

  1. Lijkt me nogal logisch want het vocht is eruit. Echter: een verse appel bevat net zoveel voedingswaarde als een gedroogde appel en is nog lekkerder ook.

    “gedroogde zuidvruchten zijn rijk aan vitamine B12, B6, foliumzuur, ijzer…..”
    Ja en verse ook, door het drogen komt er niet meer ijzer in een zuidvrucht, de zuidvrucht wordt enkel lichter omdat het water er uit verdwijnt

  2. Wat een voordeel van gedroogd fruit is, is dat het makkelijk in gerechten te verwerken is, ze hebben een lange houdbaarheidsperiode (je kunt ze in de kast leggen en pakken wanneer je er trek in hebt, anders dan met appels op de fruitschaal die na een week rot zijn) en omdat ze geconcentreerd zijn kun je er meer van eten voordat je verzadigd bent. Ik gooi ze vaak ‘s morgens door de havermout of eet er een paar als tussendoortje.

  3. Onzin artikel. Ja, het heeft meer voedingswaarde per gewichtseenheid omdat het water eruit is verdwenen, maar een gedroggde banaan, abrikoos of appel heeft netzoveel voedingswaarde als een verse. Die verse is alleen zwaarder omdat daar ook nog water in zit.

    Oops, Peter hierboven zegt al min of meer hetzelfde: er komt echt niet meer B12, B6, foliumzuur of ijzer in een zuidvrucht omdat je hem droogt

  4. Het is wel een feit dat gedroogd fruit geen vitamine C meer bevat, omdat dit een zeer bewerkelijke vitamine is die oa door verhitting wordt afgebroken. Vers fruit bevat door de mindere nutrientendichtheid uiteraard ook minder calorieen. Gedroogd fruit is met name geschikt voor mensen met stoelgangproblemen en/of hoog cholesterol, in verband met de vezels.

  5. Om hier maar even op terug te komen (beetje verouderd), gedroogde fruit is GEZOND wanneer je het vergelijkt met bijv. een mars of iets dergelijks.

    Vers fruit heeft meer vitamine C idd (gedroogd fruit verliest dit enorm veel aangezien vitamine C oplost in water, water gaat weg dus vitamine C gaat verloren/stuk), maar gedroogd fruit is VELE MALEN geconcentreerder als het neer komt op mineralen (deze zijn onverwoestbaar). Dus je krijgt met 1 zo’n gedroogde appeltje wel alle kalium van een grote, zelfde verhaal met magnesium (iets wat voor sporters echt interessant is).

    + De koolhydraten van gedroogd fruit bestaat uit Fructose, iets wat snel door het lichaam opgenomen wordt en dus een snelle leverancier van energie is. Geweldig om een half uur tot 15 minuten voor sporten in te nemen dus voor extra energie (Magnesium helpt daarbij bij de energie omzet in spieren, dus dat is ook een plus).

    Met andere woorden:
    Eet iedere dag verse fruit en neem een doosje gedroogde fruit mee als je tussendoor wat trek krijgt in iets zoets! Mix het en varrieer (ene dag een sultana, andere een gedroogd fruit etc.). Be Smart and be Healthy!