Gefeliciteerd! Streefgewicht behaald

0
730

Gefeliciteerd! Je hebt je streefgewicht bereikt. Je hoeft niet meer af te vallen, alleen maar je gewicht behouden. Makkie? Nee helaas. Die kilootjes komen er makkelijker bij dan je denkt.

Gefeliciteerd! Je hebt je streefgewicht bereikt. Je hoeft niet meer af te vallen, alleen maar je gewicht behouden. Makkie? Nee helaas. Die kilootjes komen er makkelijker bij dan je denkt. Zij die jou voorgingen stonden na een maand weer op de weegschaal en zagen dat ze weer 3 kilo aan waren gekomen. Dat wil je natuurlijk niet. Hier lees je hoe je dat kan voorkomen.

Dieetproducten
Als je je kilo’s bent kwijtgeraakt middels poeders, repen en supplementen, pas dan op met je oude gewoontes weer naleven. Als je blijvend gewichtverlies wil dan moet je ook je oude eet- en eventueel beweegpatroon aanpassen. Dat zorgde er immers voor dat je dikker werd dan je wilde.

Hoeveel meer eten?
Zodra je op gewicht zit mag je weer wat meer van jezelf. Veel mensen hebben er problemen mee om te bepalen hoeveel en wat je dan meer mag eten. Het is een misvatting om te denken dat je bij elke maaltijd wel iets extra’s mag nemen. Oplossing: Begin met kleine beetjes meer zoals een extra boterham bij het ontbijt of een extra opscheplepel avondeten. Pas op met extra snoep en ander lekkers!

Light en mager
Het is een fabeltje dat je van light- of magere producten onbeperkt kunt eten. Denk je dat je daar niet van aan kan komen? Dit is niet altijd waar. In lightfrisdrank zitten geen calorieën maar in light zuivel, chips en koekjes wel degelijk. Eet daar niet meer van dan normaal onder het mom van: ‘het is toch light.’

Sport
Soms kan het gebeuren dat je niet meer kunt sporten. Je hebt een drukke baan die het niet toelaat of kinderen en een huishouden die jouw tijd vragen. Of er is fysiek iets mis natuurlijk. Je hoeft niet fanatiek te sporten, je kan ook buiten gaan wandelen op een moment dat het jou schikt. Neem een hond om mee te wandelen of gebruik je lunchpauze om een stuk te lopen. Zorg bovendien dat je niet teveel calorieën binnenkrijgt. Als je minstens 1200 calorieën binnenkrijgt per dag beperk je het risico op tekorten aan voedingsstoffen.

Medicijnen
Bepaalde medicijnen zoals prednison of antidepressiva kunnen ervoor zorgen dat je aankomt. Hier is helaas niet zo heel veel aan te doen. Je kunt proberen om je calorie-inname wat te minderen of meer te gaan bewegen. Dit heeft vaak slechts tijdelijk effect. Je kunt dit probleem het beste even met je huisarts bespreken, misschien zijn er wel andere medicijnen met dezelfde werking waar je niet van aankomt.

Dit artikel is afkomstig van de redactie van Valtaf.nl