Gepeste vrouwen meer kans op het metabool syndroom.

0
645

Uit onderzoek van de universiteiten van Umea en Stockholm blijkt dat vrouwen die vroeger gepest zijn meer kans hebben op het krijgen van het metabool syndroom op middelbare leeftijd.

Uit onderzoek van de universiteiten van Umea en Stockholm blijkt dat vrouwen die vroeger gepest zijn meer kans hebben op het krijgen van het metabool syndroom op middelbare leeftijd.

Het doel van het onderzoek was om te kijken of er een connectie is tussen problemen met leeftijdsgenoten op school en het metabool syndroom op middelbare leeftijd. Het metabool syndroom leidt tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

900 ‘leerlingen’ werden van hun 16e tot 43e gevolgd. De mate van problemen op school werd beoordeeld door de leraren. De onderzoekers onderzochten het metabool syndroom op basis van vastgestelde medische criteria. Aanvullende informatie kwam uit interviews met leraren, schoolrapporten, medische dossiers en vragenlijsten.

Uit de resultaten blijkt dat er een connectie is tussen de problemen met leeftijdsgenoten op school en het metabool syndroom op middelbare leeftijd. Vrouwen die op 16 jarige leeftijd gepest zijn hebben 36% meer kans op het krijgen van het metabool syndroom op 43 jarige leeftijd. Dit resultaat bleef hetzelfde wanneer er naar de overige informatie werd gekeken.

Het onderzoek laat zien dat vrouwen veel meer lijden onder de pesterijen dan gepeste mannen. Oderzoekers weten echter niet wat hier de oorzaak van is. Daar zou verder onderzoek naar gedaan moeten worden.

Wat is het metabool syndroom?

Het metabool syndroom is een chronische stofwisseling ziekte. Ook wel geassocieerd met diabetes type 2. Het metabool syndroom leidt tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Symptomen metabool syndroom:

  • Hoge bloeddruk
  • Stoornis in bloedstolling
  • Glucose intolerantie
  • Hyperinsulinemie
  • Dyslipidemie
  • Insullineresistentie

Hoe kun je het metabool syndroom tegengaan

Om het metabool syndroom tegen te gaan is het belangrijk om voldoende te bewegen. Voldoende beweging betekent in ieder geval 30 minuten per dag. Zorg verder voor een regelmatig dag- en nachtritme. Eet gezond, Let op de hoeveelheid calorieën en koolhydraten die je binnen krijgt. Wees hier voorzichtig mee.

Lees voor meer tips om meer te bewegen: Wat is voldoende beweging en starten met meer bewegen, zo doe je dat

Lees voor meer tips om gezonder te eten: Gezonde voedselcombinaties