Gezond eten op het werk

0
1157

 

Gezond eten op het werk is voor velen niet altijd makkelijk. Vooral de snoeppot op het kantoor is één van de vele obstakels van het afvallen. Telkens wanneer je er naar kijkt of langs loopt, voel je de behoefte om er iets uit te halen.

Hieronder volgen een aantal tips over hoe je de verleiding van de snoeppot kan weerstaan en over een gezonde lunch op je werk.

De gevreesde snoeppot

– Begin de dag met een stevig en gezond ontbijt. Dit is goed voor je concentratie en je hebt minder de behoefte om te snoepen voor de lunch.

– Zet de snoeppot niet in je looproute of naast je. Het is beter om de pot helemaal uit je kamer te halen. Het schijnt dat vrouwen minder eten als ze er verder voor moeten lopen.

– Zet in plaats van een snoeppot een fruitschaal neer op het kantoor. Maak hier afspraken over met je collega’s. De ene week haal jij fruit voor op de fruitschaal en je collega’s de volgende week.

– Stop cherrytomaatjes en druiven in de snoeppot in plaats van snoep.

– Zelf gezonde tussendoortjes meenemen is ook een oplossing. Neem voor jezelf fruit(salade), groente, gedroogde vruchtjes, ontbijtkoek, Sultana’s of Evergreen mee.

Soep en saucijzenbroodjes
– Eet je elke dag brood op je werk? Kies dan voor mager beleg (20+ kaas, kip of kalkoenfilet, ham). Brood kun je van thuis meenemen of op je werk kopen. Wanneer je het thuis klaarmaakt kun je het aantrekkelijker maken door er sla, tomaat en komkommer op te doen. Zo kom je ook makkelijker aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 200 gram groente. Afbakbroodjes of pistoletjes staan gelijk aan twee tot drie boterhammen. Neem er dus maar één.

– Wanneer je bij de lunch een kopje soep neemt kies dan voor een heldere, ongebonden soep. Gebonden soepen met vlees bevatten twee tot drie keer meer calorieën dan heldere soepen.

– Neem maximaal één keer per week een extraatje bij de lunch, zoals een kroket of een saucijzenbroodje. Compenseer dit wel met de rest van je eetmoment. Neem dan geen tussendoortje.

– Een (fruit)salade is ook lekker tijdens de lunch. Stel je de salade zelf samen dan kun je hem zo gezond maken als je zelf wilt.

Dit artikel is afkomstig van de redactie van Valtaf.nl.