Goed slapen in de warmte

0
1388
Goede nachtrust

Eindelijk kunnen we genieten van zomerse temperaturen in het land. Tot in de late uurtjes vertoeven op het terras, barbecueën in de tuin en hangen op het strand. Helaas heeft het warme weer ook een keerzijde: de slaapkamers worden net tropische kassen, vooral als de zon de hele dag op de ramen gestaan heeft. Wat kun je doen om toch een goede nachtrust te krijgen?

Van te voren warmte vermijden

  • Nederlandse huizen zijn erop gebouwd om de kou buiten te houden. Vooral moderne huizen zijn daardoor goed geïsoleerd. Maar als het huis eenmaal warm is, gaat die warmte niet zo makkelijk meer weg. Wat je hiertegen kunt doen is de ramen tegenover
    elkaar open zetten zodat het doortocht. Zo creëer je een luchtstroom die de warmte naar buiten drijft. Let wel op dat je de deuren vast zet, want die slaan anders dicht. Zet je ramen alleen wijd open als je zelf in de buurt bent; de politie meldt dat insluipingen met warm weer vaker voorkomen.
  • Heb je zonwering, doe die dan naar beneden als de zon op je ramen staat. Je kan zelf
    ook zonwering maken door een wit laken aan de buitenkant van je raam te
    bevestigen. Donkere gordijnen werken al een stuk minder, omdat die zelf ook
    warmte opnemen en dus een warmtebron worden in je kamer. Als je het echt goed
    wil aanpakken neem je gordijnen die aan de buitenkant wit zijn en het licht
    reflecteren, maar aan de binnenkant donker zijn zodat er zo min mogelijk licht
    (en dus warmte) doorgelaten wordt.
  • Warmte gaat altijd naar boven in een ruimte. Als je een hoogslaper hebt, of op een
    zolderverdieping slaapt, kun je je matras beter op de grond van je kamer
    leggen. Als de indeling van je huis flexibel is, kun je het beste op de laagste
    verdieping slapen in de zomer.
  • Probeer om de warmtebronnen binnenshuis zo veel mogelijk uit te laten. Dus kook zo min mogelijk, en laat lampen uit.

De zomernacht doorkomen

  • Als je slaapt, kun je beter je raam niet wijd open hebben staan in verband met dieven. Om toch een briesje te hebben in je kamer kun je een ventilator naast je bed zetten.
    Ook kun je een kruik gevuld met koud water meenemen in bed. Pas wel op dat de
    kruik niet te koud is, en doe er eventueel een hoes omheen.
  • Haal je dekbed uit de hoes en slaap enkel onder de hoes. Katoenen en zijden hoezen zijn in de zomer lekkerder om onder te slapen dan bijvoorbeeld synthetische stoffen. Als
    je toch onder een dekbed wil liggen dan is een wollen dekbed de beste keuze:
    die ademt goed en neemt vocht op, waardoor je niet badend in het zweet wakker
    wordt.
  • Overdag en ook ’s nachts zweet je met het warme weer wat meer dan normaal. Drink daarom voldoende water, zeker twee liter per dag. Door uitdroging kun je je niet lekker gaan voelen of hoofdpijn krijgen, waardoor je niet goed slaapt. Vermijd echter warme dranken, en in het bijzonder natuurlijk koffie voordat je gaat slapen.
  • Kom voor het slapen even tot rust in je slaapkamer. Lees een boekje en vermijd apparatuur met schermen. Zo ontspan je en zul je beter slapen. Ook went je lichaam aan de temperatuur in de kamer.
  • Neem vlak voor je gaat slapen een lauwe douche. Zo koel je af en ga je met een fris gevoel naar bed. Een echt koude douche is vlak voor bedtijd niet aan te raden, omdat je doorbloeding daardoor wordt gestimuleerd en het je energie geeft.

Slaap lekker!

Heb je nog meer nuttige tips? Laat het ons hieronder weten!