Goede voornemens? Stoppen met roken in 2010

0
1012

Een veel gehoord goed voornemen is het stoppen met roken. Gelukkig is er een dalende trend zichtbaar van het aantal mensen dat in Nederland rookt. Toch probeert 64% van de rokers te stoppen en slaagt daar niet in. Ben jij nog een roker en heb je je voorgenomen nu echt te gaan stoppen, dan kan deze site je daarbij helpen.

Een veel gehoord goed voornemen is het stoppen met roken. Gelukkig is er een dalende trend zichtbaar van het aantal mensen dat in Nederland rookt. Toch probeert 64% van de rokers te stoppen en slaagt daar niet in. Ben jij nog een roker en heb je je voorgenomen nu echt te gaan stoppen, dan kan deze site je daarbij helpen.

De eerste stap naar ‘genezing’ is het besef dat roken erg ongezond voor je is. Roken kan er namelijk voor zorgen dat rokers last krijgen van hun hart- of
bloedvaten. Andere rokers kunnen last krijgen van hun longen. Roken kan
ook leiden tot verschillende ziekten in de mond. In tabaksrook zitten veel stoffen, ongeveer 4.000. Van veertig van deze stoffen kun je kanker krijgen. Dat noemen we ‘kankerverwekkend’. Eén stof, nicotine, heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel in de hersenen. Dit plezierige gevoel zorgt voor een verlangen naar een nieuwe dosis nicotine. Ook het lichaam raakt gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed. Door de afbraak van nicotine krijgt het lichaam elke keer behoefte aan een nieuwe dosis nicotine. Deze twee processen zorgen ervoor dat de roker afhankelijk wordt van sigaretten en verslaafd raakt.

Als je niet overtuigd bent van de gezondheidsrisico’s, dan is het verstandig om ons artikel over de voordelen van het stoppen met roken te lezen.

Heb je je deze keer echt voorgenomen te stoppen met roken, maak dan je ‘stopplan‘. De volgende tips kunnen we je daarbij geven:

Kies een dag

Misschien
heb je een dag afgesproken met je partner. Of met vrienden. Of met
de huisarts. Zo niet, pak dan even de kalender of de agenda. Kies een
dag over één of twee weken. Kies een dag die je goed uitkomt. Sommige
mensen stoppen liever in het weekend. Andere mensen liever door de
week. Meestal wordt op feestjes veel gerookt: let daar op. Schrijf de
stopdag in je agenda.
Zeg tegen jezelf: ‘Op die dag ga ik stoppen.’ Vanaf dan heb je nog één
of twee weken tot de stopdag. In die tijd kunt u alvast wennen. Nieuwjaar is een fantastisch moment om te stoppen met roken.

Moeilijke momenten

Stoppen
met roken is vaak moeilijk als het gezellig is. Zeker als je ergens bent
waar andere mensen wel roken. Het is dan vaak moeilijk om ‘nee’ te
zeggen. Sommige rokers zullen het niet leuk vinden dat je stopt. Ze
zeggen: ‘Neem gezellig een sigaret.’ Of: ‘Eentje is niet erg.’ Waarom?
Omdat het voor rokers makkelijker is als anderen ook roken. Wat kan je hieraan
doen?

  • Leg uit dat je bent gestopt. Dat je niet meer wilt roken. Zeg: ‘Nee is
    nee, ik wil geen sigaret.’ En probeer dan over iets anders te praten.
  • Vertel hoe goed je je voelt zonder roken. Hoe goed je conditie is geworden.
  • Als het echt niet anders kan: ga even weg. Loop even naar de
    keuken. Schenk een kop thee in. Ga naar de wc. Als je terugkomt, kan je
    zeggen dat je niet meer over roken wilt praten.

Tips voor de stopdag

De stopdag. Je eerste dag zonder sigaretten. Waar moet je aan denken?

  • Zorg dat je geen sigaretten in huis heeft, ook niet voor bezoek.
  • Doorzoek je kleren, kasten, tassen, auto, bureau enzovoort. Als je nog sigaretten vindt, gooi ze dan meteen weg.
  • Berg alle asbakken en aanstekers ver weg op.
  • Vergeet de sigaretten, asbakken en aanstekers op je werk niet.
  • Vraag de mensen in je huis om niet te roken.
  • Houd het makkelijk. Zorg dat je kunt ontspannen. Ga een stuk fietsen of ga naar de bioscoop.
  • Misschien mis je de sigaret bij de koffie
    heel erg. Sla dan de koffie over en neem iets anders, bijvoorbeeld thee
    of vruchtensap.
  • Pas op met alcohol. Roken en alcohol horen
    voor veel mensen bij elkaar. Met alcohol op is het moeilijker om nee te
    zeggen tegen een sigaret.
  • Maak een lijstje waarop staat waarom je wilt stoppen en draag dit bij u. Lees het door als u zin krijgt om te roken.

Hopelijk gaan deze tips je helpen een eerste stap te zetten naar een leven zonder roken. Meer informatie vind je in ons dossier over ‘stoppen met roken’.

Bron: Stivoro