Goede voornemens: stoppen met roken

0
571

Stoppen met roken is al jaren één van de meest voorkomende goede voornemens. Maar het is helaas ook één van de lastige voornemens.

Hoe zorg je ervoor dat jouw stoppoging dit jaar een succes wordt en bovenal blijft? Wij helpen je.

Feiten

Misschien helpt het om te beginnen met een aantal redenen waarom je vooral niet zou moeten roken. Allereerst brengt roken een flink aantal gezondheidsrisico’s met zich mee. Zo bevordert het onder andere het optreden en verergeren van hart- en vaatziekten en diverse kankersoorten. Daarnaast leven rokers vaak ook ongezonder op andere gebieden. Zo hebben zij bijvoorbeeld vaker last van overgewicht. Ook het uiterlijk van een roker moet het ontgelden. Veel rokers gaan er niet alleen ongezonder, maar ook ouder uitzien. Bovendien wordt roken sociaal gezien ook steeds minder geaccepteerd.

Als je niet overtuigd bent van de gezondheidsrisico’s, dan is het verstandig om ons artikel over de voordelen van het stoppen met roken te lezen.

Stopplan

Heb je je deze keer echt voorgenomen te stoppen met roken, maak dan je ‘stopplan’. De volgende tips kunnen we je daarbij geven:

Kies een dag
Pak je agenda en een kies een dag uit die je goed uitkomt. Dat kan volgende week zijn of misschien al aankomend weekend. Noteer de stopdag in je agenda. Zo staat deze dag vast.

Zoek steun
Vertel aan je vrienden en familie dat je gestopt bent. Niet alleen kunnen zij een belangrijke steun zijn, misschien is er nog wel iemand die ook wil stoppen met roken. Het werkt zeer stimulerend om elkaar af en toe moed in te kunnen spreken.

Beloon jezelf
Stoppers die zichzelf belonen, houden het stoppen beter vol. Beloon jezelf bijvoorbeeld na elke week die je gestopt bent. Dit kun je doen met het geld dat je bespaard hebt door geen sigaretten te kopen. Zo krijgt het niet-roken een extra positieve dimensie.

Zoek afleiding
Vroeg of laat komt er een moment waarin je hevig verlangt naar een sigaret. Probeer de positieve gedachte van het stoppen vast te houden en zoek afleiding. Maak een wandeling, werk aan een klusje in huis, ga je tanden poetsen, neem een kauwgompje, doe een ademhalingsoefening, bel een vriend of vriendin. Ook helpt het om van tevoren te bedenken welke situaties moeilijk voor je zijn, zodat je alvast kunt bedenken wat je hieraan kan doen.

Er zullen altijd vrienden of andere mensen uit je omgeving zijn die het niet leuk vinden dat je stopt. ‘Doen niet zo ongezellig’ of ‘eentje kan wel’. Waarom? Omdat het voor rokers makkelijker is als anderen ook roken. Wat kun je in zo’n situatie het beste doen?

  • Leg uit dat je gestopt bent met roken en dat je echt geen sigaret meer wilt roken. Wees duidelijk. Nee is nee en probeer vervolgens over te gaan naar een ander onderwerp.
  • Vertel welke voordelen het stoppen met roken nu al heeft opgeleverd. Je bent bijvoorbeeld minder snel buiten adem en je voelt je een stuk fitter.
  • Dringen ze die sigaret echt te veel op? Loop dan even weg. Ga even naar de keuken of naar de wc. Wanneer je terugkomt, geef je aan dat je niet meer over roken wilt praten.

Pas goed op met alcohol. Wanneer je enkele biertjes of wijntjes op hebt is het moeilijker op nee te zeggen en zal je de volgende dag spijt hebben.

Hopelijk gaan deze tips je helpen een eerste stap te zetten naar een leven zonder roken. Meer informatie vind je in ons dossier over ‘stoppen met roken‘.