Groenten uit blik en pot te zout

0
715

Er zit veel zout in groenten uit blik en pot, dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. De bond geeft aan dat mensen die moeten oppassen met zout beter geen groenten uit blik of pot kunnen eten.

Er zit veel zout in groenten uit blik en pot, dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. De bond geeft aan dat mensen die moeten oppassen met zout beter geen groenten uit blik of pot kunnen eten.

De Consumentenbond onderzocht negen van de populairste soorten verwerkte groenten uit de diepvries en conserven uit de schappen van de Nederlandse supermarkten. De bond kreeg hierbij financiële steun van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat alle geteste groenten uit blik en pot meer zout bevatten dan de bovengrens die het Voedingscentrum hanteert. Volgens de Consumentenbond zijn diepvriesgroenten en verse groenten daarom beter af.

Ook blijkt uit het onderzoek van de Consumentenbond dat groenten uit blik, pot en diepvries vaak net zo gezond zijn als verse groenten. De verschillen in hoeveelheden vitamines en mineralen zijn heel klein. Uit eerder onderzoek blijkt dat diepvriesgroenten zelfs gezonder zijn dan verse groenten. Maar alleen wanneer tussen het moment van oogsten en het verpakken en invriezen weinig tijd zit.

Bron: Elsevier.nl

Een teveel aan zout kan leiden tot een hoge bloeddruk met als gevolg een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Om je zoutgebruik te beperken heeft Healthylives een aantal adviezen.

-Kies voor kaas met minder zout, zoals Maaslander, Maasdammer, Emmentaler en Gruyère. Deze kazen bevatten ongeveer 25 tot 35 procent minder zout dan ‘gewone’ kaas. Hüttenkäse, aangemaakt met verse tuinkruiden, is ook lekker op een boterham.

-Je kunt ook voor minder zoute vleeswaren kiezen. Goede voorbeelden zijn: filet Americain, rosbief, licht gezouten rookvlees, fricandeau, kalkoenfilet en kipfilet.

Lees hier de rest van de tips om je zoutinname te beperken.