Groenten: varieer met kleur

0
976

 

Dat groenten gezond zijn is bekend. Dit komt deels door wat er in zit (vitaminen, ijzer), maar ook deels door wat er niet in zit (verzadigd vet, zout of suiker).

Omdat er niet één groente is die alle gezonde stoffen bevat is het belangrijk om te variëren. Varieer met verschillende kleuren groenten voor meer kleur in de maaltijd. Eet groen, wit, rood, maar ook oranje, paars en geel!

Groen:
-Spinazie: Staat bekend om zijn hoge ijzergehalte. Rijk aan vezels, vitaminen en is caloriearm. Bovendien bevat spinazie veel antioxidanten.

-Broccoli: Bevat vitaminen A, B, C, E en K. Ook is broccoli rijk aan zink, ijzer, calcium en koper. Het heeft een positieve werking op de stoelgang en spijsvertering. De stof Sulfarofaan in broccoli is goed tegen maagzweren en hartproblemen.

Wit:
-Bloemkool: De meest populaire groente in Nederland. Bloemkool bevat veel vitamine C. Naast de witte is er zelfs groene en paarse bloemkool verkrijgbaar.

-Asperges: Bevatten weinig calorieën en zitten boordevol vitaminen. Tip: asperges roerbakken met tuinkruiden of koud in een salade.

Paars:
-Rode kool: Bevat vitamine A, B en C. Bovendien brengt rode kool balans in het zenuwstelsel. De kalium in rode kool stimuleert darmwerking. Helpt tegen eczeem.

-Rode bieten: Is rijk aan ijzer, vitamine C en mineralen. Rode bieten bevatten veel antioxidanten en kankerbestrijdende stoffen.