Hoe staat het met jouw goede voornemens?

0
967
succes

 

Op 1 januari beginnen de meeste mensen vol goede moed aan hun goede voornemens. Fanatiek beginnen we met hardlopen om die overtollige kilo’s kwijt te raken of we stoppen resoluut met roken.

Inmiddels is het alweer een stuk rustiger geworden en zullen veel goede voornemens al deze maand sneuvelen. De echte diehards blijven over. Hoe doen zij dat?

Slechte gewoontes zijn vaak moeilijk op te geven. Ze zijn inmiddels een vast onderdeel van je leven geworden. Een sigaretje als je opstaat of elk weekend een stukje taart bij de koffie. Het is immers weekend. Het ritueel is ingesleten als vaste gewoonte en het is niet eenvoudig om dit te veranderen. Je zult moeten oefenen, herhalen, geduld moeten hebben totdat je merkt dat het steeds minder moeite kost om te gaan hardlopen, die sigaret te laten liggen of dat stukje taart bij de koffie te laten staan.

Goede voornemens volhouden

Wil jij jouw goede voornemens volhouden? Schaf dan deze smoesjes direct af:

  • Het komt er niet van.
  • Morgen begin ik.
  • Ik ben te moe.
  • Dat gaat mij toch niet lukken.

In plaats daarvan schrijf je op welke alledaagse hindernissen jouw streven in de weg staan en bedenk wat je hier tegen kunt doen. Als je het bijvoorbeeld lastig vindt om jezelf te motiveren om te sporten, sluit je dan aan bij een teamsport. Vind je het moeilijk om tijdens feestjes minder alcohol te drinken, bedenk dan al van tevoren wat de moeilijke momenten zullen zijn hoe jij je hier tegen kunt wapenen.

Het kan ook helpen om een lijstje te maken met voor- en nadelen van je goede voornemen en goed te bedenken waarom je wilt stoppen of veranderen. Deel ook je voornemen met zoveel mogelijk mensen, of nog beter: doe het samen!

En bovenal: wees trots op jezelf. Je hebt immers maar mooi de stap gezet naar een beter leven.

En heb je een keer een terugval? Geen dan niet gelijk op, maar beschouw dit als leermoment.

Veel succes!