Mediterraans dieet voor sterkere botten

0
896

Het is natuurlijk hartstikke gezond dat wij zo veel met vetarme producten koken, maar het lijkt erop dat het voor je botten juist goed is om wat meer plantaardig vet binnen te krijgen. Onderzoekers zetten een groep mensen op een mediterraans dieet en ontdekten dat deze personen minder last hadden van osteoporose, oftewel broze botten.

In het zuiden van Europa eet men traditioneel veel fruit, groenten, vis, noten, volkorenproducten en ‘gezonde’ vetten zoals die in olijfolie. Ze eten minder rood vlees en zuivelproducten. Dit eetpatroon wordt al gezien als gezond voor het hart en het zou het risico op kanker verkleinen. Eerder onderzoek stelde ook al vast dat mensen uit het mediterrane gebied minder last hebben van osteoporose vergeleken met de noordelijke Europese landen, wat kan liggen aan de eetgewoonten.

Osteoporose: broze botten

Osteoporose wordt vaak ‘de stille ziekte’ genoemd, omdat er tot de eerste botbreuk geen signalen zijn dat er iets mis is. Maar als de patiënt eenmaal een bot gebroken heeft, loopt hij of zij erg veel kans op meer botbreuken. Volgens de Osteoporose Stichting komt de ziekte onder 850.000 Nederlanders voor, en breekt er elke zes minuten iemand een bot ten gevolge hiervan. Een gebroken heup is vooral bij ouderen vervelend: 33 procent van de mannelijke slachtoffers overlijdt binnen één jaar. Bij de vrouwen is dit 24 procent. Helaas komt osteoporose veel bij ouderen voor, vooral bij vrouwen na de overgang. Maar mannen en jongeren kunnen er ook last van hebben.

Het onderzoek was gericht op mensen die een hoog risico op hartproblemen hadden. 127 van hen in de leeftijd van 55 tot 80 werden ingedeeld in drie groepen met verschillende diëten: een mediterraans dieet met noten, een mediterraan dieet met minstens 50 ml virgin olijfolie per dag, en een dieet laag in vet. De resultaten na twee jaar lieten zien dat de mensen met het olijfolie-dieet een hoger gehalte van een hormoon in hun bloed hadden dat betrokken is bij de vorming van sterke botten. De andere diëten hadden niet dit effect.

Mediterraans eten met olijfolie

Olijfolie bevat omega-6 vetzuren, die niet alleen tegen broze botten beschermen maar ook tegen ontstekingen, hoge bloeddruk en slecht cholesterol. Eerder research heeft al een verband aangetoond tussen een strikt mediterraans eetpatroon en een verminderde kans op die ziekte van Alzheimer.

De onderzoekers zeggen dat twee jaar na het overschakelen op het nieuwe dieet al veranderingen plaatsvinden in de aanmaak van de botten. Olijfolie kan bijvoorbeeld gebruikt worden om in te bakken, of over de salade als dressing. Eventueel kun je er ook in frituren.

bron: www.dailymail.co.uk

Osteoporose Stichting