Ideale gewicht vrouwen afhankelijk van beeldmateriaal andere vrouwen

0
1053
lichaam

Brits onderzoek toont aan dat de obsessie met dunne lichamen in de huidige cultuur wellicht veranderd kan worden als er meer modellen met grote maten in advertenties getoond worden.

Brits onderzoek toont aan dat de obsessie met dunne lichamen in de huidige cultuur wellicht veranderd kan worden als er meer modellen met grote maten in advertenties getoond worden. Hun conclusies ondersteunen de steeds groter wordende vraag naar een betere representatie van de ‘echte’ vrouw in reclames. Het onderzoek werd gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.

Onderzoekers van de Universiteit van Durham onderzochten bij 100 vrouwen hoe beeldmateriaal van andere vrouwen hun ideeën over gewicht beïnvloedde. De vrouwen kregen afbeeldingen te zien van dunne en forse vrouwen die als modellen waren afgebeeld, en van dunne en forse vrouwen die neutraal waren afgebeeld, en op die manier de ‘gewone’ vrouw representeerden. Vrouwen die normaal gesproken een sterke voorkeur hadden voor een dun figuur, hadden na het zien van dikkere vrouwen een beduidend minder sterke voorkeur voor slanke lichamen. Bij de vrouwen die liever voor een vol figuur gingen had het kijken naar dunne vrouwen een omgekeerd effect: zij ontwikkelden een sterkere voorkeur voor een dun figuur. Het maakte voor de kijkende vrouwen niet uit of ze beeldmateriaal van modellen of van gewone vrouwen te zien kregen. Als de forsere vrouw echter als model werd afgebeeld en de dunne vrouw vrij neutraal, ontwikkelden de testpersonen een voorkeur voor grote maten.

Dunne beroemdheden

Hoofdonderzoekster Lynda Boothroyd zei: “Dit geeft ons zeker iets om over na te denken als het gaat om de invloed die blootstelling aan superdunne lichamen heeft. Er is bewijs dat de constante mediastroom aan dunne beroemdheden en modellen bijdraagt aan een ongezond zelfbeeld bij meisjes en vrouwen. Hoewel we nog niet weten of korte blootstelling aan grotere lichamen de houding van vrouwen ook op langere termijn verandert, wijzen onze bevindingen er wel op dat het tonen van ‘normale’ modellen mogelijk de vrouwelijke obsessie voor dun zijn kan veranderen.

Susan Ringwood, directeur van de grootste Britse vrijwilligersorganisatie voor mensen met een eetstoornis, ‘Beat’, zei: “Deze studie wijst ons op een belangrijk aspect van ons moderne leven. We zien alleen in advertenties al gemiddeld 2.000 beelden per dag, en de meeste bevatten lichamen die dunner zijn dan normaal. Door meer variatie aan te brengen in de maten en vormen van lichamen in de media kunnen onze ideeën over ons eigen gewicht op een gezonde manier opnieuw uitgebalanceerd worden.”

Onderzoek naar mannen

Boothroyd: “Dunne lichamen zijn duidelijk in de mode en in de Westerse media wordt dun zijn erg geprezen. Dik zijn wordt vaak juist gestigmatiseerd. Hoewel de media niet direct een eetstoornis veroorzaakt, suggereert onderzoek dat het wel een sterke factor is bij het ontwikkelen van ontevredenheid over het eigen lichaam.”

De bevindingen van dit onderzoek kunnen nuttig zijn voor beleidsmakers, en ondersteunen de oproep van de Britse overheid en gezondheidsinstellingen om de vrouwelijke modellen in de media te normaliseren. De onderzoekers van Durham University werkten samen met collega’s van Newcastle University en van de VU Amsterdam. Vervolgonderzoek zal in meer detail gaan kijken naar de veranderende voorkeur bij het zien van beeldmateriaal, en zal naast vrouwen ook mannen omvatten.

Bron: Sciencedaily