Bijna de helft van de Nederlanders vindt het belangrijk om te weten hoe belastend hun voedselkeuze is voor het klimaat, maar ze vinden de informatie die daarover beschikbaar is ontoereikend. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van het Voedingscentrum.
Bijna de helft van de Nederlanders vindt het belangrijk om te weten hoe belastend hun voedselkeuze is voor het klimaat, maar ze vinden de informatie die daarover beschikbaar is ontoereikend. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van het Voedingscentrum.
De betrokkenheid van Nederlanders op het gebied van voedsel en de invloed op het klimaat is groot. Van de consumenten realiseert 63% zich dat hun keuze voor bepaald eten gevolgen heeft voor het klimaat. Twee van de vijf Nederlanders heeft zelfs meer geld over voor milieuvriendelijke producten.
In de winkel is het echter lastig om bewust keuzes te maken over deze onderwerpen, omdat informatie hierover vaak ontbreekt. Daardoor zijn consumenten veelal aangewezen op hun eigen inschattingen en algemene kennis. En daar gaat het nog wel eens mis. 63% van de Nederlanders ziet namelijk niet aan een product of het belastend is voor het klimaat. Daardoor kunnen ze er ook geen rekening mee houden. Slechts 14% doet dat op dit moment wel.
Andere belangrijke informatiebronnen voor het raadplegen over eten zijn kritische televisieprogramma’s als Radar en Kassa (47%), Consumentenbond en Voedingscentrum (32%) en de supermarkt (31%). Als er één overkoepelend keurmerk zou zijn voor diervriendelijke, milieuvriendelijke en eerlijke producten (fairtrade), dan zou ongeveer tweederde van de Nederlanders daar wel op letten.
Klimaatweegschaal
Voedingscentrum heeft een klimaatweegschaal ontwikkeld. De manier waarop voedselproducten worden gemaakt, bewaard en bereid
heeft invloed op het klimaat. Hoeveel invloed verschilt per product.
De Klimaatweegschaal maakt dat inzichtelijk. Bekijk hier de weegschaal en bepaal hoeveel invloed je maaltijd heeft op het klimaat.
Van de redactie:
Het is goed dat een organisatie als het Voedingscentrum een dergelijk onderzoek doet en een instrument als de klimaatweegschaal ontwikkeld. Het helpt om je ervan bewust te maken dat je niet alleen moet letten op de voedingswaarde van je eten, of het gezond is, maar ook of het klimaatintensief is geproduceerd. De roep om een overkoepelend keurmerk wordt hiermee sterker. Zo is de gezondheidsraad ook al langer bezig met een lobby voor een label voor gezonde voeding. Een aantal keurmerken zou de consument veel bewuster kunnen maken.