Is mijn kind te zwaar?

0
1154
Dunner in warm huis

Overgewicht onder kinderen stijgt. Vorige maand werd bekend dat 22 procent van de Nederlandse kinderen tussen de 10 en 12 jaar oud overgewicht heeft. Ongeveer 6 procent heeft zelfs extreem overgewicht.

Overgewicht onder kinderen stijgt. Vorige maand werd bekend dat 22 procent van de Nederlandse
kinderen tussen de 10 en 12 jaar oud overgewicht
heeft. Ongeveer 6 procent
heeft zelfs extreem overgewicht.

Maar ook steeds meer jongere kinderen zijn te
zwaar. Kinderen van 4 jaar met een veel te hoge BMI
(Body Mass Index, verhouding tussen lengte en gewicht naar leeftijd en
geslacht) zijn geen uitzondering in de diëtistenpraktijk.

Wat
opvalt is dat een groot deel van de te zware kinderen één of meerdere lijnende
ouders heeft. Met name moeders, maar soms ook vaders, die hun hele leven bijna
elk dieet wat er is hebben gevolgd óf van periodes van streng lijnen vervallen
in periodes van eetbuien.

Waar vaak niet bij stil wordt gestaan, is dat een kind al vanaf zeer jonge
leeftijd het gedrag van de ouders kopieert. Ook (negatieve) ervaringen met het
eigen overgewicht en behandeling door bijvoorbeeld een diëtist in het verleden,
is voor sommige ouders een reden om geen hulp te zoeken bij het steeds meer uit
de hand lopend gewicht van hun kind.

Is mijn kind te zwaar?

Wanneer wordt er van kinderobesitas gesproken? Als maatstaf wordt de eerder
genoemde BMI, oftewel Bodymass Index, gebruikt. Dit is het gewicht in kilo’s
gedeeld door de lengte in meters in het kwadraat. Bij volwassen spreek je van
overgewicht bij een BMI van 25 en hoger, en van obesitas bij een BMI van 30 en
hoger.

Ook
voor kinderen is de BMI een gemakkelijke methode om overgewicht of obesitas te
bepalen. Maar bij kinderen liggen de grenswaarden anders dan voor volwassen.
Tijdens de groeifase (t/m 21 jaar) verandert de hoeveelheid spierweefsel.
Daarnaast is de BMI bij kinderen afhankelijk van het geslacht: meisjes hebben gemiddeld
een iets hogere BMI dan jongens. Op Healthylives kan je de BMI van jou en/of je
kind op een betrouwbare manier laten berekenen. Bereken hier je BMI.

Hulp
zoeken

Wanneer
er sprake is van overgewicht of obesitas kun je hulp zoeken via een huisarts.
Deze fungeert als spin in het web tussen de verschillende behandelaren die je
kunnen helpen bij het begeleiden van een kind met overgewicht of obesitas. Je
kunt denken aan bijvoorbeeld een diëtist, een beweegcoach of fysiotherapeut en
in sommige gevallen zelfs een kinderpsycholoog.

Tips

Je
kunt ook, om te beginnen, zelf actie ondernemen:

  1. Neem als ouder zijnde
    je eigen eetgedrag onder de loep. Hoe ‘gezond’ ben je zelf bezig met je
    denkwijze over eten? Hoe vaak heb je het in het bijzijn van je kind over
    je eigen gewicht en eetgedrag? En hoe reageert je kind op jouw eventuele
    lijngedrag/ jojo- ende gewicht?
  2. Zet een kind nóóit op
    een streng dieet! Een kind is in de groei en heeft de voedingsstoffen uit
    het eten hard nodig. Normaal komt een kind in de groei per centimeter 1 kg aan.
    Maar: wat we weten uit onderzoek is dat kinderen voor een groeistuip
    verhoudingsgewijs meer aankomen dan dat ze groeien. Een groeistuip trekt
    de verhoudingen weer recht. Plotselinge gewichtsstijgingen bij een gezond
    eetpatroon, is dus niet gelijk verontrustend!
    Hou de groeicurve in de gaten. Deze wordt van jongs af aan bijgehouden
    door consultatiebureau en schoolarts. Gaat de groeicurve afwijken, dan kun
    je bijvoorbeeld een diëtist inschakelen om eens nauwkeurig het eetgedrag
    en eetpatroon te analyseren.
  3. Plaats je kind niet in
    een uitzonderingspositie: behandel het hele gezin als gelijkwaardig. Een
    gezond voedingspatroon is
    belangrijk voor het hele gezin!
    Ik zie regelmatig in de praktijk dat binnen een gezin waar één kind met
    overgewicht is, dit kind zich buitengesloten voelt als het niet mee mag
    doen met de lekkere toetjes, chipjes en dergelijke. Pas op dat je hierdoor
    geen emotie- etertje ‘kweekt’!
    Ban niet gelijk alle extraatjes en (vermeende) ongezonde etenswaren! Er is
    echt wel ruimte voor in het weekend iets lekkers of 1 snoepje na
    schooltijd. Zoek naar balans binnen je eigen gezin en maak hier met alle
    gezinsleden duidelijke afspraken over!
  4. Beweeg en het liefst
    samen. Niet alleen voor je kind goed, maar ook voor jezelf! Beperk het
    aantal uren achter (spel)computer en televisie en zet je kind aan tot
    activiteit. Ga bijvoorbeeld lopend of op de fiets naar school, maak ’s
    avonds na het eten een wandeling of ga in het weekend een lange wandeling
    maken.
  5. Heb je zelf vragen of
    heb je wat adviezen nodig bij de begeleiding van je kind, dan kun je
    altijd terecht bij je huisarts. Die kan je doorverwijzen naar bijvoorbeeld
    een (kinder)diëtist of (kinder)fysiotherapeut.

Auteur: Valesca Malipaard

Valesca is sinds 10 jaar werkzaam als (kinder)diëtist en bovendien zelf ervaringsdeskundige op het gebied van overgewicht. Zij schrijft regelmatig voor Healthylives.

Lees ook de vorige artikelen van Valesca:

Ben jij een emotionele eter? Dit helpt!

Zo krijg je eetbuien onder controle

Eetgedrag veranderen? Volg deze stappen