Ruim de helft van alle Nederlanders kiest door de kredietcrisis voor goedkopere voeding. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van Voedingscentrum.
Meer dan 60% geeft aan vaker aanbiedingen te kopen in de supermarkt en 51% kiest vaker huismerken en goedkopere merken. Dit geldt met name voor mensen die minder te besteden hebben.
Niet alleen kiezen mensen vaker voor aanbiedingen en huismerken, ook kiezen ze sinds de kredietcrisis bewust voor andere producten. Zo bezuinigt 33% bijvoorbeeld op de kant-en-klaarmaaltijden of kiest goedkopere vleessoorten. Bijna 25% koopt goedkopere vleeswaren en 16% eet vaker groente uit blik of een potje. Niet alleen supermarkten zien de verandering van keuze voor andere producten, ook fastfoodrestaurants, snackbars en afhaalmaaltijden zijn sinds de kredietcrisis minder populair.
Het onderzoek is dinsdag bekendgemaakt tijdens een symposium over ‘Goedkoop eten moet gezonder’. Het Voedingscentrum daagt de fabrikanten van voeding uit om de bulk van de veel gegeten producten gezonder te maken.
Bron: De Telegraaf