Magnesium verkleint kans op beroerte

0
1174

Onderzoek van het Zweede Karolinska Instituut wijst erop dat het eten van magnesiumrijk voedsel de kans op beroertes kan verkleinen. Magnesium zit in onder andere groene groenten, noten, bonen, graanproducten, melk en vlees.

Onderzoek van het Zweede Karolinska Instituut wijst erop dat het eten van magnesiumrijk voedsel de kans op beroertes kan verkleinen.

Magnesium zit in onder andere groene groenten, noten, bonen, graanproducten, melk en vlees.

Voor het onderzoek bestudeerden de wetenschappers de resultaten van zeven studie, die in de afgelopen 14 jaar zijn gepubliceerd, naar het verband tussen magnesium en een beroerte.

Ongeveer 250.000 mensen in de Verenigde Staten, Europa en Azië zijn gemiddeld 11,5 jaar gevolgd. Van hen kreeg 3 procent een beroerte in de tijd dat ze werden gevolgd.

De onderzoekers ontdekten dat het risico op een herseninfarct met negen procent lager werd bij elke extra 100 mg magnesium die de proefpersonen per dag binnenkregen.

Het Voedingscentrum adviseert een inname van 300-350 mg magnesium per dag voor mannen. Voor vrouwen geldt het advies 250-300 mg magnesium per dag. Bij meer dan 250 milligram magnesium per dag kunnen darmklachten zoals diarree ontstaan.

De kans op een beroerte verkleinen

Een gezonde leefstijl verkleint de kans op slagaderverkalking en daarmee de kans op een TIA, beroerte of een andere hart- of vaatziekte.

Een gezonde leefstijl houdt in:

  • gezond eten met veel groente en fruit, twee keer in de week vis (waarvan tenminste één keer vette vis) en zo min mogelijk verzadigde vetten;
  • niet meer dan twee glazen (voor mannen) en één glas (voor vrouwen) alcohol per dag;

Lees ook:

Light frisdrank verhoogt kans op beroerte

Deze tien risicofactoren leiden tot een beroerte

Nog twee symptomen die wijzen op een beroerte