Makkelijk en gezond afvallen door vermindering eetlust

0
659
Overgewicht

Om effectief af te vallen is het belangrijk om op je voeding te letten. Ook de inname van vocht is essentieel om succesvol te kunnen zijn

Je kent dat gevoel wel, je wilt minder eten maar uw eetlust
neemt steeds weer de overhand. Hoe meer je aan lijnen denkt, hoe meer je gaat
eten! Teleurgesteld omdat je weer teveel gesnoept hebt, neem je dan maar een
stuk chocolade als troost. Een groot stuk.

Gewoon minder eten…

Wie wil afvallen, moet minder eten en meer bewegen. Het
lijkt zo makkelijk, maar in de praktijk valt het vies tegen. Je maag knort en
ineens zie je overal om je heen lekkere versnaperingen. Dat komt voornamelijk
omdat er vaak te drastisch gelijnd wordt. Door te lange tijd niks te eten,
neemt het hongergevoel alsmaar toe. Totdat het op een gegeven moment zo sterk
is, dat je je makkelijk laat verleiden door een calorierijke snack. Zorg daarom
dat je met regelmaat eet en voorkom zo snacken.

Houd je hoofd erbij

Naast regelmatig eten is het van belang om bewust te eten.
Dit doe je door de tijd te nemen wanneer je iets eet. Wie tijdens het
computeren of tv kijken eet, zal ongemerkt meer eten dan iemand die bewust eet.
De hersenen geven het lichaam een seintje, wanneer je verzadigd bent. Hierdoor
neemt de eetlust af. Dit gebeurt sneller, wanneer je je aandacht bij de
maaltijd hebt. Goed kauwen en langzaam eten zorgen ervoor dat je minder eet,
omdat je eerder een vol gevoel krijgt.

Altijd ontbijten

Begin iedere dag met een ontbijt. Dit zet je spijsvertering
in werking en stimuleert je stofwisseling. Je lichaam gaat hierdoor meer
energie verbranden. Daarbij is het zo, dat je met een gevulde maag minder snel
bezwijkt voor een gebakje bij de koffie. Neem in plaats daarvan tussen het
ontbijt en de lunch één gezond tussendoortje. Dit kan variëren van een stuk
fruit of groente tot een rijstewafel of een plak ontbijtkoek. Een handige
vuistregel is om drie maaltijden en drie tussendoortjes per dag te gebruiken.
Eet op vaste tijden, zodat je steeds goed weet hoe lang je nog moet volhouden
tot het volgende eetmoment.

Vezels voor verzadiging

Een gezond dieet bevat onder andere veel volkoren producten,
groente en fruit. Deze voedingsmiddelen bevatten vezels, welke een belangrijke
rol spelen bij de eetlust. Vezels zorgen namelijk voor een verzadigd gevoel na
het eten en verminderen de eetlust. Ze nemen vocht op en zetten uit in de maag.
Hierdoor zit je sneller vol. Tevens blijft een vezelrijke maaltijd langer in de
maag dan een vezelarme maaltijd. Vervolgens prikkelen vezels de darmen,
waardoor de stoelgang verbetert. Je kan extra vezels tot je nemen, door gebruik
te maken van vezeltabletten.

Drink je slank

Naast gezond eten is voldoende drinken belangrijk. Kies het liefst
caloriearme dranken, zoals water en thee. Deze vullen de maag, zonder calorieën
te leveren. Om het jezelf makkelijk te maken kan je een flesje water op je
bureau of de keukentafel zetten. Zo word je er steeds aan herinnerd om
voldoende te drinken. Extra drinken ondersteunt tevens de werking van vezels,
omdat deze vocht opnemen. Zo vangt je twee vliegen in één klap en gaat het
afvallen dubbel zo snel!

Ben je benieuwd of je voldoende vitamines binnenkrijgt? Klik hier
en doe de gratis FitForMe voedingstest!

Door: Katrien Blaauw – Dietiste