Meer bewegen in de zomer voor gezonde darmen

0
651
blog dummy

 

De zomer is dé periode om meer te
bewegen. Er zijn immers meer mogelijkheden om aan lichaamsbeweging te doen met
mooi weer.


Bewegen
is niet alleen goed om overgewicht te voorkomen, je wordt ook minder
snel ziek door voldoende beweging, je bent scherper, je voelt je fitter en kan
in het dagelijks leven meer aan. Maar bewegen kent nog een voordeel: bewegen is
goed voor een betere darmgezondheid.

Lichaamsbeweging stimuleert de darmperistaltiek (kneedbeweging van de darm) en
dat zorgt ervoor dat je stoelgang regelmatig verloopt. Gezonde darmen zijn
belangrijk voor je spijsvertering (opname van voedingsstoffen) en de
afvoer van afvalstoffen. Ook het grootste deel van het immuunsysteem zit
in je darmen.

Een kleine investering van 30 minuten per dag levert je veel op. Maar je hoeft
niet per se een half uur achter elkaar te bewegen. Ook drie keer tien minuten
is goed. Inspiratie nodig? Bekijk onderstaande tips!

-Laat de auto staan en pak de fiets.

-Pak de trap in plaats van de roltrap of lift.

-Beweeg tijdens een dagje strand (Beach Tennis, Trefbal, Volleybal of
strandvoetbal).

-Ga vroeg in de ochtend een rondje hardlopen. De rest van de dag heb je een
stuk meer energie. Bovendien heb je meer aan je dag, omdat je vroeg bent
opgestaan.

-Ga je met de bus naar je werk? Stap een halte eerder uit en wandel het laatste
stuk.

-Vaak krijg je meer motivatie door samen te sporten. Met een (vaste)
sportpartner kun je elkaar oppeppen, of als dat nodig is over de streep trekken.

-ӬOok goed timen zorgt ervoor dat je meer beweegt. Ga direct
uit je werk door naar de sportschool. Door eerst thuis op de bank te gaan
liggen of te gaan eten neemt je motivatie om te gaan sporten flink af. Die
bank ligt namelijk veel te lekker…

-Een sport die je leuk vindt hou je langere tijd vol. Kies altijd voor een
sport waarbij je je prettig voelt. De bewegingen en de intensiteit moeten bij
je passen.

-Echter, vergeet niet dat er genoeg activiteiten in en rondom het huis zijn die
wel degelijk fysieke inspanning vergen en ook nog eens nuttig zijn. Heb je een
schoonmaakster, overweeg dan dit werk weer zelf te gaan doen. Een goede schoonmaakbeurt
kan erg intensief zijn.

-In de lente en zomer is het natuurlijk tijd voor de tuin. Ook dit is erg
inspannend, zeker als je de elektronische apparaten vervangt door het echte
handwerk.

Alles over gezonde darmen op Healthylives
Op Healthylives kun je sinds kort alles over gezonde darmen lezen. Ben je aangekomen bij het dossier, test dan gelijk je darmgezondheid. Ontdek of jij je darmen goed onderhoud en beschermt.

Klik hier om direct door te gaan naar het dossier ‘Gezonde darmen’.