Mensen die sportreclames kijken eten minder. Tot deze conclusie is een onderzoeker van de Wageningen University gekomen. Onderzoeker Ellen van Kleef bekeek wat de invloed was van sportreclames op het eetgedrag. Ze ontdekte dat mensen die net reclames over sport hadden gezien minder aten dan mensen die naar huishoudelijke reclames hadden zitten kijken.
Mensen die
sportreclames kijken eten minder. Tot deze conclusie is een onderzoeker van de Wageningen University gekomen.
Onderzoeker Ellen van Kleef bekeek wat de invloed was van sportreclames op het
eetgedrag. Ze ontdekte dat mensen die net reclames over sport hadden gezien minder
aten dan mensen die naar huishoudelijke reclames hadden zitten kijken.
‘Reclame speelt onbewust een grote rol in het
eetgedrag’, stelt van Kleef. ‘Van fastfoodreclame krijg je honger,
terwijl reclame ook aantoonbaar je voorkeur voor een bepaald type voedsel
beïnvloedt.’
Onderzoek
Tijdens het onderzoek kregen een aantal deelnemers verschillende reclames te zien
die ze moesten beoordelen. De helft van de groep kreeg neutrale commercials te
zien over bijvoorbeeld verzekeringen, auto’s of huishoudelijke apparatuur. De
andere helft kreeg reclames te zien die met sport te maken hadden. Na afloop
werd de deelnemers om een oordeel gevraagd.
De
beoordeling van de reclames was echter het rookgordijn om het ware onderzoek te
verhullen: verandert sportreclame het eetgedrag? De proefpersoenen kregen na
afloop als ‘bedankje’ een gratis lunchbuffet aangeboden. Hiermee begon
het echte onderzoek zonder dat de deelnemers het wisten. Schalen eten stonden
onopvallend op weegschalen en ongemerkt konden onderzoekers zo meten hoeveel
elke persoon opschepte.
Resultaten
De groep die sportreclames had bekeken at gemiddeld bijna een kwart minder calorieën
vergeleken met de groep die naar huishoudelijke reclames had zitten kijken.
‘Dit
effect werd voor een groot deel veroorzaakt door mensen die te dik waren’, zegt
van Kleef. ‘Die extra gevoeligheid bij te dikke mensen komt volgens van Kleef
wellicht doordat die groep niet graag sport en na confrontatie van die gezonde
levensstijl liever wat minder eet om het gewicht omlaag te brengen. Maar het
kan natuurlijk ook zijn dat het zien van een gespierde man of slanke vrouw de
motivatie om af te vallen stimuleert. Het is echter niet duidelijk of de
proefpersonen niet later op de dag alsnog gingen bij eten’, relativeert ze haar
resultaten.