Stichting Ik Kies Bewust en Albert Heijn hebben
overeenstemming bereikt over één landelijk voedselkeuzelogo. Het Keuze
Klavertje en het Ik Kies Bewust logo worden samengevoegd tot een nieuw logo. Dit
was een wens van het Voedingscentrum.
Voor consumenten wordt het nu een stuk eenvoudiger om in de supermarkt een gezonde
keuze te maken. Bovendien stimuleert het producenten, supermarkten en cateraars
om hun producten gezonder samen te stellen.
Het uitgangspunt van het nieuwe logo verandert niet.
De producten met het nieuwe logo zijn, net als bij de oude logo’s, getoetst op de hoeveelheid vetten,
suiker, zout, voedingsvezels en energie.
Twee vormen
Het nieuwe landelijk voedselkeuzelogo zal in twee vormen verschijnen. Zo staat
het groene logo voor de gezondere keuze binnen een groep van basisproducten.
Denk hierbij aan brood, melk, groente en fruit. Het blauwe logo helpt de
consument bij het maken van een bewuste keuze bij producten die niet tot de
basisvoeding behoren, zoals soepen en sauzen.